Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Tilbudsavisernes tilbagetog
Lørdag den 25. januar 2020
Supermarkedskæderne
vil skåne klimaet
Både Føtex og Coop vil reducere antallet af sider i deres tilbudsaviser, for på den måde at agere mere klimavenligt. Men de yngre kunder foretrækker også andre informationskanaler.

Med en reduktion i det samlede sideantal på 40 procent i 2020 vil Føtex ikke kun skåne klimaet, men også udnytte de reducerede produktionsomkostninger til at kunne give kunderne endnu bedre tilbud. Og kunderne vil nok også værdsætte, at de skal bladre sig gennem færre sider for at finde de tilbud, de skal have på deres indkøbsseddel.

– Mange af vores kunder er glade for den trykte tilbudsavis, som lander i postkassen hver uge, og det vil fortsætte, siger Thor Jørgensen, direktør i Føtex. – Men vi kan gøre en forskel og skåne klimaet ved at reducere antallet af sider i aviserne.

Selvom tilbudsaviserne fortsat er ganske populære, så er antallet af læsere af de trykte udgaver faldende. Også af den grund ser Thor Jørgensen det som en helt naturlig udvikling, at Føtex vil flytte endnu flere tilbud over på mere klima- og miljøvenlige alternativer til den trykte tilbudsavis.

Føtex har i de senere år allerede reduceret antallet af sider i avisen, og den markante reduktion i indeværende år vil betyde en besparelse på næsten 3000 tons papir om året.

Coop sparer også på papiret

Hos konkurrenten Coop ønsker man også at arbejde mere miljøvenligt. Derfor har man nu lagt Kvickly og SuperBrugsens tilbudsaviser sammen i én fælles avis, hvor tilbuddene gælder i både SuperBrugsen og Kvickly. I de områder af landet, hvor der ligger en Kvickly, vil avisen dog have tilføjet et antal sider med tilbud, der kun gælder i Kvickly – f.eks. nonfood.

Dermed fortsætter Coop sin reduktion af trykte tilbudsaviser. Fra 2017-2019 blev mængden reduceret med 40 procent. Og 1. januar stoppede Dagli-Brugsen helt distributionen af sin trykte tilbudsavis.

– Med de klima-udfordringer verden står med giver det ingen mening, at der i Danmark hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser, som kræver at der fældes flere end 300.000 træer, svarende til 336.000 tons CO2, siger adm. direktør for Coop, Peter Høgsted. – Derfor undrer det mig, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri!

Digitale kanaler

I SuperBrugsen har man som i de øvrige Coop-kæder oprustet på de mere klimavenlige, digitale kanaler: Coop Appen, netavis, mails, Facebook mv.

– Vi har fået nogle digitale kanaler, som stadig flere kunder bruger – og som hverken kræver trykning eller distribution. Men den trykte avis har stadig så stor betydning for salget, at vi ikke kan stoppe distributionen alene. Totalt stop for de trykte tilbudsaviser vil kræve fælles regler i branchen, siger kædedirektør Jesper K. Andersen, SuperBrugsen.


Gå tilbage

Både Føtex og Coop har reduceret antallet af sider i deres tilbudsaviser for på den måde at skåne klimaet og accelerere overgangen til mere klimavenlige digitale kommunikationskanaler. Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+