Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

EU-undersøgelse
Lørdag den 18. maj 2019
Google koster
forbrugerne milliarder
En undersøgelse lavet af det uafhængige konsulentfirma Grant Thornton viser, at prisangivelserne på Googles produktannoncer i gennemsnit er 14 procent højere end på andre førende prissammenligningstjenester.

Grant Thornton har sammenlignet priser på 1.100 produkter i tolv EU-lande. Analysen omfattede de mest populære produkter i de ti mest populære produktkategorier såsom elektronik, tøj og legetøj. Undersøgelsen er lavet ved at sammenligne de fem første priser fundet på Google med tilsvarende priser på andre tjenester for prissammenligning. Totalt er mere end 10.000 priser blevet kontrolleret og analyseret.

– I gennemsnit er priserne på Google 14 procent højere end på andre sammenligningstjenester, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner Danmark. – I den mest populære shopping kategori – dvs. tøj og sko – er prisforskellen helt oppe på 37 procent. Desuden viser Google ikke de laveste priser først og der er derfor større risiko for, at forbrugerne får et fejlagtigt prisbillede i deres pris- og produktsøgning.

Grant Thorntons undersøgelse omfatter også en analyse af kvaliteten af produktinformationen og hvor godt de respektive pris- og produktsammenligningstjenester hjælper forbrugerne til at vælge det rigtige produkt.

Konklusionen er, at 23 procent af alle produktannoncer på Google henviser til andre produkter end dem, men har søgt efter. Det skal sammenlignes med, at tallet er 5 procent for de andre prissammenligningstjenester, der indgår i undersøgelsen.

Google dominerer

– Mere end 90 procent af alle søgninger sker på Google, siger Martin Andersen. – Det europæiske e-handelsmarked er på 2.000 milliarder kroner om året, og selv om det er gratis at bruge Google, så risikerer tjenesten at koste forbrugerne et tocifret milliard beløb hvert år. Det er nemlig forbrugerne, der betaler for høje priser, fordi Googles forretningsmodel har fokus på at vise de annoncer, som selskabet tjener flest penge på.

Tilbage i juni 2017 idømte EU-kommissionen Google en bøde, fordi selskabet på en ulovlig måde havde fremhævet og favoriseret sin egen tjeneste for prissammenligning og shopping. Bøden var på 18 milliarder kroner, hvilket var den hidtil største bøde som EU havde givet en virksomhed.

På baggrund af konklusionerne i Grant Thorntons undersøgelse har PriceRunner og andre ledende sammenligningstjenester i Europa nu sendt et åbent brev til Margrethe Vestager, der er EU-kommissær med ansvar for konkurrence.

– Hvis hun vurderer, at Google har fortsat den ulovlige praksis med at fremhæve sin egen shoppingtjeneste, så kan det resultere i en ny bøde, siger Martin Andersen, – og den kan være helt op til 5 procent af den globale omsætning i Googles moderselskab Alphabet!


Gå tilbage

– Google gør hverdagen lettere for mange mennesker og som en åben platform er Google god, siger Martin Andersen fra PriceRunner Danmark. – Men som en virksomhed, der maksimerer sin indtjening ved at udelukke konkurrence, så udgør Google en trussel mod hele den digitale markedsøkonomi i Europa. Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+