Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Medieforskning
Lørdag den 17. februar 2018
De unge følger
nyhederne hver dag
Det står ikke så galt til som nogen får det til at lyde. Ni ud af 10 mellem 15 og 29 år benytter nemlig nyhederne dagligt – men de gør d

Der har været sagt meget om unges nyhedsforbrug. For eksempel at de 15-29-årige ikke skulle interessere sig for nyheder, demokrati og samfund, og at de blot spilder tiden på "fordummende sociale medier". Men måske står det slet ikke så galt til, som nogle forældre og andre "voksne" får det til at lyde.

– Nyhedsforbruget stiger svagt, jo ældre man bliver. I 2017 benyttede 90 procent af alle 15-29-årige nyheder dagligt – mod 95 procent blandt hele befolkningen. Godt nok bruger den unge aldersgruppe nyheder en anelse mindre end den øvrige befolkning, men 90 procent må siges at være et højt tal – nok også højere, end hvad mange i forældregenerationen forestiller sig, siger lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen, der har skrevet om de unges nyhedsforbrug i rapporten "Medieudviklingen 2017".

Nyhedslandskabet er anderledes

– Men de unge modtager nyhederne på andre måder end forældre- og bedsteforældre-generationen, siger Dennis Christensen. – Nyhedslandskabet er simpelthen anderledes.

– De unge får for eksempel mange af deres nyheder via nyhedssites, nyhedsapps og i særdeleshed via de sociale medier, mens de sjældnere end tidligere sætter sig til rette foran TV-Avisen og TV 2 Nyhederne om aftenen. Derimod er andelen af unge, der dagligt får deres nyheder via radio relativt stabilt over tid.

– Fjerner man sociale medier fra de unges mediebrug, er det stadig 80 procent af de unge, som forbruger nyheder dagligt. De unge bruger altså i stort omfang også andre kilder til nyheder end sociale medier, siger Dennis Christensen.

Han kalder de ældre aldersklasser mere "monomedielle" i deres nyhedsforbrug. Blandt de 30-49-årige står radio og tv stadig stærkt, når dagens nyheder skal studeres, mens avisen har sit absolutte kernepublikum i befolkningen over 50 år.

Fakta

Andel af de 15-29-årige, der dagligt får nyheder via mediet:

  • Sociale medier: 66 procent
  • Net: 60 procent
  • TV: 31 procent
  • Radio: 31 procent
  • Print: 20 procent
  • Tekst-TV: 5 procent
  • Kilde: Megafon for DR Medieforskning

    Hele rapporten "Medieudviklingen 2017" kan ses på www.dr.dk.


    Gå tilbage

    > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+

    sojle.php