Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Smartphones
Onsdag den 4. oktober 2017
Huawei haler
ind på Apple
Kinas førende smartphone-producent, Huawei, har en stærk position på verdensmarkedet. Men hvordan ser danskerne på Huawei? Det har YouGov BrandIndex set nærmere på.

Målt på det overordnede image ligger Huawei stadig langt fra Apple og Samsung, som har siddet tungt på det danske smartphone marked i mange år.

Huawei har dog forbedret sin image-score med 7,5 point fra -0,6 til 6,9 i slutningen af september 2017, mens både Apple og Samsung har haft en svagt nedadgående score. Apple havde således en image-score på 32,9 og Samsung 36,0 ved begyndelsen af 2014 og ved udgangen af september 2017 havde Apple havde en image-score på 27,8 og Samsung 33,3.

Huaweis forbedrede image skyldes især, at danskerne oplever, at de får god værdi for pengene, når de køber produkter fra den kinesiske fabrik.

Bedre end Apple

Huawei har nemlig forbedret sin værdi for pengene-score med 8,8 point fra 0,3 i begyndelsen af 2014 til 9,1 ved udgangen af september 2017. Det betyder, at Huawei nu bliver vurderet højere end Apple, som har haft en faldende score siden 2014. Apples værdi for pengene-score er faldet fra 13,6 ved begyndelsen af 2014 til 6,3 point ved udgangen af september 2017.

Sammenlignet med konkurrenten Samsung er der dog stadig et stykke vej igen for Huawei. Samsung har en værdi for pengene-score på 29,7 ved udgangen af september 2017, hvilket er 20,6 point mere end Huawei.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af YouGov BrandIndex.

  • Målgruppe: 18+
  • Periode: 1. januar 2014 – 24. september 2017.
  • Gennemsnitligt dagligt antal interview ved otte ugers rullende gennemsnit: Ca. 850
  • Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.


    Gå tilbage

    Værdi for pengene 1. januar 2014 – 24. september 2017: Værdi for pengene findes ved, at man spørger respondenter, hvilke mærker, de vil sige tilbyder en ydelse, som er god i forhold til prisen, og hvilke som er dårlige. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser. Klik for større billede

    Index-score (image) fra 1. januar 2014 – 24. september 2017: Index er gennemsnittet af 6 forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed. Klik for større billede

    > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies