Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Internettet truer
Tirsdag den 27. juni 2017
Lokalaviser har det hårdt
Senest har Jysk Fynske Medier overtaget syv af Politikens ugeaviser, blot for at lukke dem ugen efter.

Af Finn Nesgaard

Vi er stadig en del der foretrækker at have en avis i hånden frem for en tablet. Men vi må indse, at det er en gammel, dyr, langsom og besværlig distributionsform. Og det kan derfor ikke overraske, at ikke mindst gratisaviserne har alvorlige problemer med at få økonomien til at hænge sammen.

Dette skyldes ikke kun omkostningerne ved den fysiske distribution, men også det faktum, at annoncering via internettet kan være langt mere effektiv, fordi de store amerikanske IT-selskaber i realiteten ved mere om vores interesser og købsmønstre, end vi selv har styr på. Det gør den digitale annoncering ekstra effektiv. Og derfor er der en stigende del af annonceindtægterne, som havner i USA i stedet for i de danske bladhuse.

Syv ugeaviser lukket

Seneste nyt på den front er en udveksling af lokalaviser mellem Jysk Fynske Medier og Politikens ugeaviser. De to bladhuse har simpelthen "købt" syv aviser af hinanden, for på den måde at reducere konkurrencen på annoncepriser. Og hvad er så mere nærliggende end at lukke de opkøbte aviser, så der kun er en enkelt gratisavis tilbage i de pågældende lokalområder? Det er i hvert fald hvad Jysk Fynske Medier har gjort i Odense, Kolding, Haderslev, Aabenraa, Sønderborg, Esbjerg og Varde.

Kilde: Mediawatch



Gå tilbage