Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Medieudviklingen 2016
Mandag den 16. januar 2017
Vi er nyhedsjunkier
DR Medieforskning har studeret en række danskeres nyhedsforbrug. Mange er nyhedsjunkier, men de siger også, at de ikke nødvendigvis har styr på fakta og sammenhænge af den grund.

Nyheder er ikke længere noget, man bare bliver opdateret på i bilen hjem fra arbejdet eller ved at "indtage" TV-Avisen til aftenkaffen. Mange kan ikke vente på bussen, stå i kø i supermarkedet eller være på toilettet, uden at de skal have et skud nyheder. Det konkluderer medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Lene Heiselberg fra DR Medieforskning i publikationen "Medieudviklingen 2016", som udkommer på torsdag, den 19. januar.

Flere nyheder end nogensinde før

– 95 procent af danskerne bruger nyheder dagligt. Samlet set har befolkningen næppe tidligere fået så mange nyheder, som de gør i dag, og modsat radio der er størst i dagtimerne, og TV som er størst om aftenen, så har online-nyheder – og ikke mindst dem på smartphonen – ingen primetime. De bliver brugt nærmest døgnet rundt, siger Lene Heiselberg og Henrik Gregor Knudsen.

Deres undersøgelse viser, at nyheder har sneget sig ind i stort set alle tilværelsens sprækker – som noget man tilfældigvis støder på, men også som noget mange opsøger aktivt. En yngre mand fortæller for eksempel i undersøgelsen, hvordan han tjekker nyheder på mobilen tre-fire gange i løbet af en arbejdsdag, mens en kvinde i overgangsalderen fortæller, at hun gør det om natten, når hun er ramt af hedeture.

Flere af deltagerne i undersøgelsen kalder de hurtige nyhedsoverblik, de får, for "nyhedsindtryk". Den flakkende brug af digitale nyheder skal ses som en modsætning til den brug af nyheder, der er kendetegnet ved fordybelse, analyse og perspektiv.

De gamle nyhedsmedier

– De store nyhedsudsendelser på DR1 og TV 2 står fortsat bemærkelsesværdigt stærkt, ligesom aviser som Kristeligt Dagblad og Weekendavisen oplever fremgang målt på læsertal, siger Henrik Gregor Knudsen og Lene Heiselberg. – Men den flakkende brug af digitale nyheder skaber alligevel udfordringer for medierne, for i løbet af de seneste år har de medført et fald for både TV-nyheder og aviser.


Gå tilbage

Mange kan ikke vente på bussen, stå i kø i supermarkedet eller være på toilettet, uden at de skal have et skud nyheder.

Klik for større billede