Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

DR Medieforskning
Mandag den 2. januar 2017
Vi zapper mindre
eerne skifter sjældnere og sjældnere tv-kanal. Siden 2010 er det gennemsnitlige antal kanalbesøg faldet med 36 procent blandt dem, der ser tv, fremgår det af "Medieudviklingen 2016"

Seerne rækker sjældnere ud efter fjernbetjeningen og tager mindre på kanalrundfart, end de gjorde for bare få år siden. Fra 2010 til 2016 er det gennemsnitlige antal kanalbesøg faldet med 36 procent. Til gengæld varer et TV-kanalbesøg nu i gennemsnit 27 minutter – eller ni minutter længere end i 2010.

Tallene fremgår af rapporten "Medieudviklingen 2016", der udkommer i anden halvdel af januar. Her har DR Medieforskning blandt meget andet set nærmere på vores zapperkultur anno 2016.

– Danskerne har skåret ned for de helt korte kanalbesøg og er blevet hurtigere til at slukke for TV'et, når der ikke er noget interessant, konkluderer de to medieforskere Cæcilie Bach Kjærulf og Mette Birk fra DR Medieforskning. De to mener, at der især er to årsager til forandringerne: nemlig mobiltelefon og streaming.

– Fjernsynet har ikke længere monopol på seernes opmærksomhed, når de sidder foran skærmen. Hvis TV ikke er interessant nok, så er der kortere vej til mobiltelefonen end til fjernbetjeningen. Og at tænde for Netflix er lige så let som at skifte kanal, siger medieforskerne.

Tilbagegang siden 2010

TV-seningen er faldet siden 2010, og det gør selvfølgelig, at der bliver zappet mindre. Men der er også sket markante fald i zapning, mens folk ser tv, og det kan skyldes at flere husstande har skåret ned på antallet af TV-kanaler i deres kanalpakke eller helt har afskaffet fjernsynet. Det sidste gælder for en tiendedel af alle husstande. Med færre kanaler er der naturligt nok også kortere rundt, når seerne tager på kanalrundfart.

Den mindre zapning kan dog også skyldes, at stadig flere TV-apparater har elektroniske programguider (EPG), og at seerne derfor er mere skarpe på, hvad der er på kanalerne lige nu, og de derfor ikke behøver zappe så meget.

Antallet af kanalskift er også påvirket af, hvor mange der sidder foran TV-skærmen, for når man er flere der kigger med, så er det en større proces at vælge en anden kanal. Her går udviklingen i retning af, at de 15-24-årige seere oftere er flere sammen når de ser fjernsyn, så her er antallet af zapninger, og dermed kanalbesøg faldet med 63 procent fra 2010 til 2016. Det tilsvarende tal for befolkningen som helhed er 36 procent.

Fakta om tallene

Tallene for 2016 gælder for perioden 1. januar til 27. december og kan dermed endnu nå at ændre sig. De endelige tal vil fremgå af "Medieudviklingen 2016", når den udkommer i anden halvdel af januar 2017.


Gå tilbage