Dansk Industri
Lørdag den 19. oktober 2019
40% af virksomhederne
er gået digitalt i stå
Dansk Industri vil løfte digitaliseringen i Danmark – både i virksomhederne og i den offentlige sektor. Det bliver en omfattende indsats, som organisationen har afsat mere end 10 mio kr til i de kommende år.

DI's nye indsats skal bl.a. komme helt ud i den enkelte virksomhed med råd og vejledning, men organisationen opfordrer samtidig regeringen og Folketinget til at få lagt en ny, samlet strategi for den digitale udvikling i Danmark. Mange virksomheder er nemlig endnu ikke kommet i gang med digitalisering og mindst af alt med brugen af avancerede teknologier som kunstig intelligens.

– Danmark hører til i verdenseliten, når det gælder digitalisering, men vi skal videre for fortsat at være et konkurrencedygtigt samfund internationalt, siger direktør Lars Frelle-Petersen fra DI. – Der er derfor brug for at øge digitaliseringen og brugen af avancerede teknologier – ikke bare i virksomhederne, men også i det offentlige. Indsatsen starter nu og løber i de næste par år under titlen "Tech der tæller".

– Et af en hel række af initiativer i indsatsen er skræddersyede forløb, hvor den enkelte virksomhed guides gennem en digital omstilling i tæt samarbejde med andre virksomheder, eksperter og fagmedarbejdere i DI.

4 ud af 10 er gået i stå

Nye tal fra DI viser, at 4 ud af 10 virksomheder ikke har været i gang med projekter om at digitalisere deres forretning inden for de seneste to år. Tallene bygger på en undersøgelse blandt 400 virksomheder. Den viser også, at en tredjedel af virksomhederne slet ikke er gået i gang med at bruge big data, blockchain, 3D-print, kunstig intelligens eller andre avancerede teknologier.

– Vi kan se, at virksomheder der digitaliserer får en gevinst ud af det. Digitalisering giver dem en konkurrencefordel, og det er jo på den måde vi kan skabe flere jobs og mere velstand her i landet. Derfor vil vi i DI sætte mere mandskab ind på at hjælpe vores medlemmer med at tage deres næste digitale skridt, siger Lars Frelle-Petersen.

DI har foreløbig sat 10 mio kr af til projektet. I første omgang ansættes tre nye medarbejdere til indsatsen, og desuden understøttes en række initiativer, der kan styrke digitaliseringen af Danmark.

Dalende tillid

En alvorlig bremse på digitalisering og anvendelse af ny teknologi er ifølge DI, at borgere verden over har dalende tillid til virksomhederne og anvendelse af deres data i kommercielt øjemed.

– Derfor skal digital ansvarlighed gøres til en styrkeposition både for Danmark og den enkelte virksomhed, siger Lars Frelle-Petersen. – "Digital made in Denmark" skal være synonymt med høj ansvarlighed og sikkerhed.

Politisk indsats

Samtidig med den nye digitaliseringsindsats vil DI arbejde politisk for, at regeringen og folketinget kan blive enige om en ny, samlet strategi for digitalisering af Danmark.

– Vi har f.eks. brug for en arbejdsstyrke med endnu stærkere digitale kompetencer, siger Lars Frelle-Petersen. – Det kan bl.a. ske ved at man uddanne flere i de digitale kompetencer, som erhvervslivet efterspørger. Der er i det hele taget brug for et langt tættere digitaliseringsmæssigt samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige.

I den forbindelse foreslår DI også en ny digital omstillingsfond på i alt 15 mia kr, som skal bruges på digital omstilling af hele den offentlige sektor – i tæt samarbejde med erhvervslivet.

Dansk Industri vil arbejde for, at der etableres en ny digital omstillingsfond på i alt 15 mia kr, som skal bruges på digital omstilling af hele den offentlige sektor – i tæt samarbejde med erhvervslivet.

Digital ansvarlighed skal gøres til en styrkeposition, både for Danmark og den enkelte virksomhed. 'Digital made in Denmark' skal være synonymt med høj ansvarlighed og sikkerhed, siger Lars Frelle-Petersen fra DI (foto Agnete Schlichtkrull, DI).