Online handel
Lørdag den 22. december 2018
Vi købte masser
af julegaver på nettet
Vi danskere er gået online i jagten på de helt rigtige pakker til juletræet. En ny undersøgelse fra DIBS, som er en del af Nets, viser nemlig, at langt over halvdelen af forbrugerne har planlagt at lægge julegaver i den digitale indkøbskurv.

Den væsentligste årsag til den stigende nethandel er, at vi danskere har opdaget, at et enkelt klik kan spare mange penge i den dyre juletid. Men nethandelen kan også skyldes, at man føler sig udmattet ved tanken om at skulle begive sig ud i den travle, ofte kolde, juletid.

Et overvejende flertal har i hvert fald valgt at foretage en del af deres juleindkøb hjemme fra sofaen, hvor kassekøer og julestress kan skiftes ud med overblik og, måske endda, en varm kop kaffe. Det viser nye tal fra DIBS, som er en del af Nets, og som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.

På vegne af DIBS har analyseinstituttet YouGov i en rundspørge spurgt danskerne om deres julegaveindkøb, og her svarer 63 procent, at de allerede har købt eller forventer at købe julegaver på nettet.

Ældre går også på nettet

At julegaverne købes online frem for i en fysisk butik, er i øvrigt ikke alene noget, som tiltaler de yngre generationer. I DIBS' rundspørge svarer 49 procent af respondenterne over 60 år nemlig, at de køber en del af eller hoveddelen af deres julegaver på internettet.

– Det er i dag alle aldersgrupper, der køber julegaver på nettet, siger Henriette Høyer, salgsdirektør hos DIBS. – Det er især de 40-49 årige, som kombinerer deres juleindkøb ved både at købe på nettet og i fysiske butikker, men 38 procent af den ældre generation gør det samme. Og faktisk foretager 11 procent af personer over 60 år alene deres juleindkøb online.