DR Ramasjang
Lørdag den 10. marts 2018
Klovnebesøg var
ikke skjult reklame
En seer mente, at Cirkus Arli fik skjult reklame i Ramasjang-programmet "Motor Mille på cirkustur". Det mener Radio- og TV-nævnet ikke.

Seeren nåede frem til, at Cirkus Arlis navn var blevet nævnt eller vist mindst 73 gange i programmet, hvor "Motor Mille" var på besøg i cirkusset, og hvor hun blandt andet lærte et cirkusnummer af klovnene Martino og Allehandro. Hun så også, hvordan en cirkusvogn er indrettet, og hvordan man sminker klovne.

Udsendelsen fik seeren til at gå til Radio- og TV-nævnet, fordi han mente, at der var tale om en overtrædelse af reglerne om skjult reklame, ligesom han mente, det var en forværrende omstændighed, at programmet henvendte sig til børn under 15 år, og at DR derfor skulle udvise et særligt hensyn.

Radio- og TV-nævnet har nu set på sagen, og her mener man ikke, at der var tale om skjult reklame, eller at DR skulle have handlet i strid med reklamebekendtgørelsen.

Redaktionelt begrundet

I sin afgørelse bemærker Radio- og TV-nævnet, at der er sket en fremhævelse af Cirkus Arlis logo, men at fremhævelsen var i orden, da det er redaktionelt begrundet at lade et cirkus danne rammen for programmet.

Nævnets medlemmer lægger også vægt på, at programmet ikke indeholdt rosende omtale af Cirkus Arli eller tilfælde, hvor DR zoomede særligt ind på logoet eller opfordrede folk til at købe billet. Derudover lægger Radio- og TV-nævnet vægt på, at der ikke var kommercielle interesser, som har påvirket det redaktionelle indhold.