International Festival of Creativity
Mandag den 19. juni 2017
273 danske skud
i Cannes-bøssen
Danske bureauer har sendt 273 cases ind til bedømmelse ved Cannes Lions-festivalen, og det er et fremskridt på 61 procent i forhold til 169 indsendelser i 2016.

273 indsendelser til den internationale festival Cannes Lions kan lyde af ganske mange, men det skal ses i lyset af, at det samlede antal er ikke mindre end 41.170. Men det er dog ganske fornemt i betragtning af, at et land som Italien blot har 660 indsendelser med.

Til gengæld sidder USA på næsten hver fjerde indsendelse – i alt 9.534 cases fra især de store netværksbureauer. Og på de næste pladser finder vi briterne med 3.150 og brasilianske bureauer med 3.020.

Og i hvilke kategorier er danske bureauer så mest i offensiven?

  • 1. Promo & Activation – 38
  • 2. Film – 32
  • 3. Direct – 28
  • 4. Cyber – 24
  • 5. Film Craft og Media – 23
  • 6. Entertainment – 22
  • 7. Digital Craft – 20.
  • Resten er strøet rundt i resten af de 24 kategorier.

    Mindst otte løver...

    Hvor mange statuetter skal vi så forvente, at danske bureauer vinder? Ja ifølge brancheorganisationen Markedsføring, så skal de 273 cases helst veksles til otte løver, men gerne endnu flere, for de danske bureauer er dygtige, og de er blevet bedre til at kreere cases som juryerne forstår.

    Sidste år vandt Very en guldløve for Ford-kampagnen "The Family", og UncleGrey toppede kvantitativt med tre bronzeløver. Det var endda for tre forskellige kunder, Waoo, Weber og Canon.

    Til gengæld må de danske annoncører – stadig ifølge Markedsføring – godt stramme sig an. Arla Foods, Carlsberg og Legovandt 10 løver i 2014, mens Arla Foods, Carlsberg, SAS, Pandora og Legovandt syv løver i 2015. Sidste år var Coloplast ene om at hente hæder, så den nedadgående kurve et markant.

    Læs hele Markedsførings indlæg på markedsforing.dk.