Den ikoniske bjørn lever videre
Oktober 2020

Nordisk Film moderniserer sit logo

Den ikoniske isbjørn træder endnu tydeligere frem i Nordisk Films nye logo, som i sit udtryk afspejler selskabets digitale, teknologiske og indholdsmæssige udvikling og vækst.


Siden Nordisk Film blev grundlagt i 1906, har isbjørnen på toppen af en globus været en væsentlig del af virksomhedens image. Og nu træder isbjørnen for alvor ind i den digitale tidsalder...

Bjørnen er stadig i centrum, men globussen er blevet mindre, og skrifttypen er ændret til en mere moderne typografi. Hermed er Nordisk Films nye logo tilpasset brug på de mange digitale platforme og medier, som er blevet en integreret del af Nordisk Films forretninger.

Forsigtighed og ydmyghed

– Vi er glade for vores isbjørn, og det er både med forsigtighed og ydmyghed, at vi nu opdaterer logoet, siger Allan Mathson Hansen, adm. direktør i Nordisk Film. – Det gør vi blandt andet fordi et logo ikke fremstår særlig tydeligt i digitalt format, når det er meget detaljeret.

– Vi har ønsket at modernisere logoet respektfuldt, så det nu også kan ses godt på mobil- og tabletskærme, apps, sociale medier og lignende steder. Dette falder fint i tråd med, at Nordisk Film de senere år har udviklet sig markant.

– Vi er i dag førende i Norden, når det handler om at producere og distribuere vedkommende og populære film og tv-serier, og vi står bag 46 biografer i Danmark, Norge og Sverige. Samtidig har vi opbygget en markant forretning inden for computerspil, vi samarbejder tæt med Sony PlayStation, og vi ekspanderer globalt inden for digitale gavekortløsninger.

– Det nye logo markerer den digitale, teknologiske og indholdsmæssige rejse, vi er på, og det respekterer samtidig vores historie og fundament, siger Allan Mathson Hansen.

Tegnet af Jens Kajus

Nordisk Films nye logo er udviklet og tegnet af Jens Kajus, der i 1997 var med til at grundlægge brandvirksomheden e-Types, og som siden 2015 har været adm. direktør og founding partner i designvirksomheden Million.

Det nye logo vil gradvist erstatte det eksisterende, både digitalt og fysisk. De to logoer vil derfor i længere tid leve side om side.

En række af Nordisk Films forretninger og brands, som f.eks. Nordisk Film Biografer, Dansk Filmskat, Nordisk Film+ og Nordisk Film Games, får også nyt logo.


– Isbjørnen markerer, at vi har et internationalt udsyn med udgangspunkt i den nordiske kultur, siger Allan Mathson Hansen. – Bjørnen repræsenterer Nordisk Films sjæl og entreprenørånd, og den er et kvalitetsstempel, som langt de fleste kender og har et forhold til...

Isbjørnen som logo har rødder helt tilbage til 1906 og til Nordisk Films grundlægger Ole Olsen.