Strategisk samarbejde
juni 2020

Odense vil være Danmarks
mest attraktive medieby

De største medievirksomheder på Fyn har sammen med Syddansk Universitet etableret Media City Odense med Odense Kommune som en vigtig og tæt samarbejdspartner. Ambitionen er at give byen en national førerposition inden for medier og medieteknologi.


Media City Odense har til formål at give Odense en national førerposition for inden for medier og medieteknologi. Det skal ske via et medietechfællesskab, som skal samle landets stærkeste kompetencer på området – til gavn for virksomheder og borgere i Odense, samt brugere i hele Danmark.

Bag initiativet står Jysk Fynske Medier, TV 2 Danmark A/S, TV 2 Fyn og Syddansk Universitet med Odense Kommune som samarbejdspartner. Parterne har lavet en aftale om at give projektet Media City Odense økonomisk og strategisk support i de kommende år. Et af de første skridt bliver at ansætte en direktør med tiltrædelse inden udgangen af 2020.

Inspiration fra Bergen og Hamborg

Media City Odense-projektet er inspireret af mediesamarbejder i norske Bergen og tyske Hamborg – især af den succesfulde medieklynge i Bergen, som hyppigt får besøg af medievirksomheder fra hele Europa, fordi de vil høre mere om den vestnorske model.

TV 2 Danmark og TV 2 Fyn har været blandt de besøgende i Bergen, som er en by der har mange fællestræk med Odense:

Bergen er hovedsæde for en landsdækkende tv-station (TV 2 Norge) og hjemsted for to aviser, regional-tv og et universitet. Gennem årene er Bergen blevet kendt for succesfulde tech-satsninger fra især TV 2 Norge, som efterfølgende er blevet til selvstændige virksomheder. Media City Bergen blev etableret som klynge i 2010 og fik fælles lokation i 2017.

Inspiration fra Odense

En anden inspiration har været den odenseanske robotklynge, hvor et strategisk samarbejde mellem private virksomheder, Odense Kommune og Syddansk Universitet har gjort byen til Danmarks største og vigtigste hjemsted for robotindustri.

– Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S). – Vi har veletablerede, seriøse medier, en uddannelsesinstitution i topklasse, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet. Det er optimale forhold for at tiltrække dygtige folk og gøre Odense endnu stærkere som medieby.

Vækst og udvikling

Syddansk Universitet har spillet en central rolle i arbejdet med den odenseanske robotklynge, og universitetet har netop som ambition at skabe vækst og udvikling for sine omgivelser.

– Media City Odense er et interessant samarbejde, og vi håber igen – i kraft af vores uddannelser inden for medievidenskab, journalistik og teknik samt forskning i blandt andet kunstig intelligens – at kunne medvirke i et projekt, der kan skabe markante resultater, siger Jens Ringsmose, der er dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet.

Bedre mulighed for rekruttering

For medievirksomhederne, der står bag etableringen af Media City Odense, er der blandt andet fokus på rekruttering af nødvendig arbejdskraft til Odense og Fyn. F.eks. har Jysk Fynske Medier primært sine digitale aktiviteter og sin digitale udvikling i Odense.

– Vi oplever allerede nu udfordringer med at tiltrække stærke, digitale kompetencer, og de udfordringer bliver større fremover. Vi tror og håber, at Media City Odense-samarbejdet og yderligere fokus på uddannelse kan gøre det endnu mere interessant for medarbejdere med digitale kompetencer at tage job i Odense, siger administrerende direktør Jesper Rosener, Jysk Fynske Medier, der på Fyn udgiver Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

Anne Engdal glæder sig

Hos TV 2 Danmark glæder administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen sig over, at Odenses medievirksomheder, universitetet og kommunen går sammen og sætter et højt ambitionsniveau for byens medieudvikling:

– Med hovedkontor i Odense har vi stor gavn af et velfungerende medielandskab i byen i almindelighed – og af et medielandskab med fokus på digital udvikling og ny viden om brugerbehov i en digital kontekst i særdeleshed. Hos medieklyngerne i Bergen og Hamborg er det lykkedes at skabe vækst og dynamik, når kræfterne samles, og vi håber, at Media City Odense kan gøre det samme...

Det nye samarbejde har også skabt positive forventninger hos bl.a. TV 2 Fyn og hos Odenses største reklamebureau, Nørgård Mikkelsen.

Kilde: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation


Etableringen af Media City Odense foregik 12. juni 2020 i TV 2s hovedkontor på Kvægtorvet (foto Ebbe Rosendahl / TV 2).

– Med hovedkontor i Odense får vi stor gavn af et medielandskab med fokus på digital udvikling og ny viden om brugerbehov i en digital kontekst, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen (foto: Miklos Szabo / TV 2).