Overspring og taleretning
juni 2020

Dansk tale-tv
fungerer dårligt...

Der er fortsat mange fotografer og mediefolk, som ikke lige forstår tilskuerens forvirring når der laves overspring, d.v.s. når blikretningen ændres, eller kameraet helt enkelt flytter over på den anden side af "den røde tråd".



Ole B. Ørsted – "Den gamle tonemester"

I min undervisning har jeg tidligere brugt en fodboldkamp som eksempel:

Danmark/Tyskland spiller landskamp, og i 1. halvleg er Danmarks mål til højre i billedet. Klipper vi til et kamera anbragt på modsatte side, er det så pludselig det danske mål, der er til venstre, huhhh.

I lighed med en artikel jeg har skrevet om billedets magt, så kan man her i Danmark ikke lave en tale med kun eet kamera. Mettes seneste Grundlovstale den 5. juni var et godt eksempel: Når hun taler til kameraet, taler hun til MIG, og når der klippes til profilbilledet, taler hun til de ANDRE :-(

Gad vide hvordan Dronningens Nytårstale ville tage sig ud med 3-4 kameraer og diverse kranture?

Traditionen i udlandet

Dette problem er dog fortsat mest et dansk fænomen, for i hovedparten af andre lande sender man med hovedvægt på eet kamera, som nyhedsværten taler til. Og i talkshows som Stephen Colberg o.a. foregår det meste af snakken mod et enkelt kamera uden klip, for det er MIG han taler til – såre simpelt.



Når Mette Frederiksen taler til kameraet, så taler hun til DIG. Men når der klippes til profilbilledet, så taler hun til de ANDRE :-(

Læs også
- Da fotografen blev lydmand
- Han blev lydmand som 17-årig