DPAs nye sangermikrofon
september 2019

Det er en kompakt sværvægter

DPAs nye 2028 mikrofon har en helt ny fastmonteret kapsel med specialdesignet shock mount og popfilter. Den har også en modificeret supernyre retningskarakteristik med DPA's velkendte lineære off-axis-respons.



Finn Nesgaard

Det hele ligger i selve mikrofonkapslen, for den nye DPA 2028 kan leveres som "tilbehør" til montering på trådløse håndgreb fra Sennheiser, Shure, Sony og Lectrosonics. Men den fås naturligvis også som en komplet DPA-mikrofon med et solidt, kompakt XLR-håndgreb.

Det allervigtigste er dog lydkvaliteten, håndfølsomheden og prisen. Lad os tage det sidste først:

DPAs mikrofoner er ikke kendt for at være specielt prisbillige. Men her slipper man med at betale 3.725 kr ex moms. Til sammenligning så koster DPAs alternativ, d:Facto 4018, 6.260 kr ex moms. Og folkene hos DPA siger simpelthen, at den nye 2028 yder betydeligt bedre end enhver anden vokalmikrofon i samme priskategori.

Frekvensmæssigt er der tale om en retningsbestemt (supercardioid) mikrofon, som dækker området 20-20.000 Hz. Og ved en mikrofonafstand på 12 cm får man en ret frekvensgang plus/minus 2 dB fra 100 Hz til 16 kHz. Med DPAs egne ord: "2028 mikrofonen er designet til at give den samme lyd som vores håndholdte flagskibsmikrofon d:facto, og ligesom d:facto er den også optimeret til de udfordringer, der er på en scene."

Håndstøjen

Hermed er vi fremme ved mikrofonens retningskarakteristik, "pustefølsomhed" og følsomhed overfor håndstøj.

Lad os igen tage det sidste først, for her er DPA 2028 i topklasse. Under testen lavede vi en direkte sammenligning med Sennheisers trådløse AVX interviewmikrofon, og en let banken med fingerneglen på de to mikrofoner gav helt forskellige resultater: Sennheiser AVX gav en tydelig "bankelyd", mens fingerneglens banken i optagelsen med DPA 2028 lød stort set på samme måde, hvadenten neglen bankede på den selv, eller på AVX mikrofonen ved siden af.

Men DPA har nu også gjort virkelig meget for at undgå håndstøj – via et specialdesignet shock mount, hvor selve mikrofonkapslen næsten "hænger frit".

Popfilter

DPA har også gjort meget for at undgå pustelyde, såkaldt pop, for med en afstand til sangerens mund på kun 12 cm (eller kortere!) vil der uvægerligt komme et pust ind imellem. Yderst ses et solidt metalgitter, derefter følger en relativt tynd skumvindhætte og helt inde omkring mikrofonkapslen er monteret et metal-popfilter – og det virker naturligvis, men ikke imponerende godt.

DPA nævner da også, at man skal være forberedt på at montere en traditionel vindhætte ved udendørs brug, eller når mikrofonen bruges af sangere, som puster meget. Ved vores almindelige taletest var der dog ingen problemer. Og der var dødt løb ved sammenligningen med AVX mikrofonen.

Retningskarakteristik

DPA 2028 er en supernyremikrofon, for det er naturligvis vigtigt at undgå problemer med lyden fra andre sangere, instrumenter og scenehøjttalere.

Men igen: Følsomheden for udenomsstøj kunne have været endnu lavere. DPA har simpelthen prioriteret den bedst mulige frekvenskarakteristik og den kan der ikke klages over. Og takket være DPAs lineære off-axis-respons, så får også den lyd som kommer ind fra siden en ret frekvensgang.


DPA 2028 er en sangermikrofon, som kvalitetsmæssigt er på niveau med den danske fabriks flagskibsmikrofon d:facto 4018, men med en pris på 3.725 kr er den ca. 2.500 kr billigere.

2028'eren fås i tre versioner: Som XLR håndmikrofon og til montering på trådløse håndgreb fra Sennheiser, Shure, Sony og Lectrosonics. XLR-udgaven er en kompakt og robust enhed, som vejer 286 gram.

Det er lykkedes DPA at gøre den nye mikrofon ekstremt ufølsom for håndstøj. Under testen sammenlignede vi den med Sennheiser AVX, som ses til venstre.