Aftenshowet
august 2019

Fornyelsen er
kommet udefra

DR Medieforskning konstaterer, at "Aftenshowet" har fået stigende seertal og øget seertilfredshed, efter at programmet er lagt ud til to eksterne produktionsselskaber.



Finn Nesgaard

I et mediemarked, hvor interessen for flow-TV er klart faldende, lærer en TV-station som DR at prise sig lykkelig over selv de mindste positive tendenser. Det er i hvert fald tilfældet i en pressemeddelelse, som DR har udsendt i anledning af at "Aftenshowet" for et år siden skiftede fra at være et internt produceret program til at blive lavet i et samarbejde mellem STV og Bermuda.

"Når de fem værter nu byder velkommen fra Rådhuspladsen i København, er det til et aftenshow med flere aktuelle gæster, emner og debatter i studiet. Seerne har taget godt imod fornyelsen. Seertallet er det forgangne år gået fra 272.000 til 288.000", står der i pressemeddelelsen.

Rent procentuelt er det dog kun en fremgang på seks procent, og der skal vel indregnes en usikkehedsfaktor i målingen. DRs begejstring over, at seerbedømmelsen er steget fra 3,6 til 3,8 på en femtrins skala, virker også overdimensioneret. Men det er da positivt, at "Aftenshowet" nu er lige så populært som TV-Avisen.

Forbedringerne

Fornyelsen af programmet består bl.a. i, at der nu er flere gæster, emner og debatter i studiet. Og at gæsterne ikke kun fortæller deres egen historie, men nu også deltager i snakken om dagens øvrige emner.

En anden nyskabelse er en øget inddragelse af seerne og deres holdninger og erfaringer via SMS, videoer og sociale medier. "Aftenshowet" er således nu i højere grad et program i debat med seerne – et program som giver stof til holdninger og samtale om aktuelle emner.

Konklusion?

DR har brug for fornyelse. Og fornyelsen kan skabes ved hjælp af eksterne producenter...


Værterne på "Aftenshowet" skal give danskerne en underholdende og begavet start på aftenen, samtidig med at de bliver opdateret på dagens vigtigste nyheder og samtaleemner. Fra venstre ses værterne Lise Rønne, Mikkel Fønsskov, Mark Stokholm og Ulla Essendrop (foto Martin Juul).