Webshop-strategi
august 2019

Vi satser på abonnementssalg

De udenlandske techgiganters indtog i Danmark kan betyde lukning for flere af de danske webshops. Men en dansk iværksætter mener, at han har knækket koden i kampen mod de store spillere.


Den 27-årige iværksætter Michael Tobiassen Hansen ejer Barberklingen.dk og startede efterfølgende Kaffedrengen.dk. Og Barberklingen.dk er nu også gået ind i Sverige og Holland. På Kaffedrengen.dk kan man tegne abonnement på kaffekapsler til sin Nespressomaskine, og på Barberklingen.dk kan man købe barberskrabere – ligeledes på abonnement.

Begge webshops er i konkurrence med de store brands' egne webshops, eksempelvis Gillette, samt Ebay – og i Holland også Amazon. Kaffedrengen.dk har eksisteret i cirka et år, og Barberklingen.dk startede i 2016. De samlede abonnementsindtægter beløber sig for Kaffedrengen i Danmark til 8 millioner kroner og for Barberklingen, inklusive Holland og Sverige, til omkring 12 millioner kroner.

Den særlige forretningsmodel

– Selvfølgelig er der nogen som køber kopivarer hjem og sælger dem billigt, fordi de kun prøver at spille med på prisen, siger Michael Tobiassen. – Men det er der mange som gør, og risikoen for at miste kunden igen er derfor stor.

– Det handler i stedet om at skille sig ud og være nærværende, så kunden får en god oplevelse og kommer igen. Jeg gik selv ind i Holland med Barberklingen i juni 2019 og er allerede oppe på 2000 abonnenter.

Forbrugerne vil have
"en lokal bager"

I lande som Tyskland og England sidder de store udenlandske webshops Ebay og Amazon på henholdsvis 30 og 50 procent af onlinemarkedet. Og det frygtes da også, at Amazon vil tage en stor bid af det danske marked, når netgiganten gør sit forventede indtog.

– For at overleve skal man være en online-udgave af den lokale bager, som man kender fra landsbyen, siger Michael Tobiassen. – Forbrugerne forventer næsten mere end tidligere kendskab, nærhed og god service, når de handler. Men det betyder også, at hvis vi kan skabe det, så bliver kunderne hos os.

Varen skal leveres hurtigt

Ligesom kunderne vil have indsigt og kundeservice fra deres lokale online-butik, så vil de også gerne have deres varer så snart de har købt dem. Flere og flere selskaber tilbyder 24 timers levering, og forbrugerne forventer næsten, at webshops leverer på dagen. Det kan Michael Tobiassen nikke genkendende til.

– Når fru Hansen ringer ind til os kl 17 på en torsdag, fordi hun har glemt at bestille kaffe, og vores officielle bagkant er kl 16, så sørger vi alligevel for, at hun har sin kaffe næste morgen kl 07.00. I den her branche skal man bare være klar til at strække sig det længere for sine kunder...


Iværksætter Michael Tobiassen Hansen (th) og hans team af medarbejdere satser på service og abonnementsaftaler for at holde på kunderne i hans to webshops, Barberklingen.dk og Kaffedrengen.dk.