Den yngre målgruppe
April 2019

"X Factor" er en
stor fordel for TV 2

I 1. kvartal 2019 har de 21-30-årige øget deres forbrug af TV 2s og TV 2-kanalernes tv-tilbud markant i forhold til sidste år. Det skyldes bl.a. "X Factor".


>

– Vores Relation25-projekt lever i hele virksomheden og er en del af alle strategier i huset, siger TV 2s indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen. – Med "X Factor" og tilsvarende stærke programmer på TV 2 og Zulu i front, og med masser af e-sport på Zulu og TV 2 Play har vi i 1. kvartal 2019 oplevet en markant voksende styrke i aldersgruppen 21-30 år.

– I årets første tre måneder havde TV 2-kanalerne en samlet seerandel på 42 procent i denne målgruppe. Det er hele fem procentpoint højere end i samme kvartal 2018. Og faktisk skal man helt tilbage til 1993 for at finde et år, hvor TV 2-kanalernes samlede tv-udbud havde højere seerandel i 1. kvartal.

Hovedkanalen har trukket væksten

28 procent af de 21-30-åriges tv-sening er i 1. kvartal 2019 foregået på TV 2s hovedkanal. Her skal man tilbage til 2009 for at finde en højere andel.

– De unges sening hos TV 2 er vokser markant, og det går fuldstændigt imod den generelle tendens i markedet, understreger Anne Engdal Stig Christensen. – I årets første tre måneder har de 21-30-årige brugt seks procent mere tid på TV 2s hovedkanal. I marts var stigningen på TV 2 endda over 14 procent, mens målgruppens generelle tv-forbrug faldt med ti procent i samme måned. Jeg har aldrig oplevet noget lignende!

Indholdsdirektøren er også begejstret over, at TV 2s fokus på de 20-30-årige lever i hele virksomheden.

– Det er cirka to år siden, vi igangsatte Relation25 som et husprojekt, der siden er blevet en vigtig del af vores koncernstrategi. I dag indgår Relation25 i alle strategier i TV 2s afdelinger, og alle brænder for at sikre, at vi også har kontakt med de næste generationer.

TV 2s "X Factor"...

En betydelig del af tv-fremgangen i 1. kvartal er drevet af "X Factor", og indholdsdirektøren glæder sig over, at TV 2s udgave har fået højere seeropbakning blandt eksempelvis de 21-30-årige, end DR1 havde i 2018.

– Men "X Factor" er ikke hele forklaringen på TV 2s og TV 2-kanalernes fremgang blandt de 21-30-årige, understreger hun. – Vi har haft mange fuldtræffere i den unge målgruppe på tværs af kanaler – fra stor fiktion som "Badehotellet" og "Sygeplejeskolen" over dokumentarer til e-sport og meget sete egenproduktioner på Zulu – bl.a. "Date mig nøgen" og "Zulu Awards".

Fortsat udvikling af TV 2 Echo

TV 2 ledelsen har naturligvis også fokus på den yngre målgruppe på mange andre områder, herunder på TV 2 Play, på


TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, er begejstret over, at TV 2s fokus på de 20-30-årige lever i hele virksomheden (foto Miklos Szabo / TV 2).