Prolight+Sound og Musikmesse 2019
April 2019

Der kom
besøgende fra 130 lande

Flere end 85.000 fagfolk besøgte de to kombinerede fagudstillinger, Prolight+Sound og Musikmesse, da de blev afviklet den 2.-5. april i Frankfurts udstillingscenter. Og der var desuden 25.000 publikummer til de ca 50 musikarrangementer, som blev holdt rundt omkring i byen.


Ifølge udstillingsledelserne, så var det et højt kvalificeret publikum, som besøgte de to udstillinger, og som dermed gav udstillerne værdi for deres investering. 76 procent af de 85.000 besøgende angav nemlig, at de var fagfolk, og 45 procent af dem havde chefstillinger. Og hurra for det!

Messe Frankfurt er nemlig et kolossalt stort udstillingscenter, og selv 85.000 besøgende på fire dage syner ikke af så forfærdeligt meget. Men det vigtigste er jo, at det er de rigtige mennesker som kommer: Fagspecialister og beslutningstagere. Halvdelen af fagfolkene kom i øvrigt fra lande udenfor Tyskland – fra Island til New Zealand.

Prolight+Sound

Musikmesse er som navnet antyder udstillingen for musikinstrumenter, mens Prolight+Sound er udstillingen for underholdningsindustrien.

På sidstnævnte kunne man opleve en klar udvikling i retning af IP-baseret transmissionsteknologi: Komplekse medieinstallationer og scene set-ups bliver nemlig i stigende grad styret centralt via internettet, og "Internet of Things" bliver dermed også en integreret del af underholdningsindustrien.

En anden central del af Prolight+Sound var "Immersive Technology Forum", hvor de besøgende kunne deltage i forelæsninger og live demonstrationer med emner som virtual og augmented reality, immersive audio, holografi og 3D mapping.

LED-teknologi har i årevis fået en stadig mere central placering i branchen for lysudstyr, og denne udvikling ser ud til at fortsætte – nu med store skærme og videovægge.

Musikverdenen

Også i musikverdenen sker der meget nyt. Men generelt set er der en hård konkurrence på et skrumpende marked for musikinstrumenter, og det resulterede i, at årets Musikmesse var mindre end de foregående år.

Udstillingsldelsen er dog stolt over, at Musikmesse i år kunne fejre 40 års jubilæum, mens Prolight+Sound måtte "nøjes" med at fejre sit 25. år.


I underholdningsindustrien er der en klar udvikling i retning af IP-baseret transmissionsteknologi og "Internet of Things". Det kunne man opleve, da branchen mødtes til Prolight+Sound i Frankfurt i begyndelsen af april (foto Jochen Günther).

De to samtidige fagmesser i Frankfurt, Prolight+Sound og Musikmesse blev tilsammen besøgt af 85.000 fagfolk. Ca halvdelen kom fra 130 lande udenfor Tyskland, fra Island til New Zealand (foto Petra Welzel).

Som en del af Musikmesse blev der holdt koncerter i ca 50 spillesteder og hoteller rundt omkring i Frankfurt. Disse arrangementer havde tilsammen ca 25.000 publikummer (foto Michael Zagarinejad).