Digital strategi
Januar 2019

Det skal være nemmere
at finde rundt
i TV 2s indhold

Danskernes medievaner er under hastig forandring, hvilket ses tydeligt på tærsklen til 2019, hvor brugen af tv2.dk fortsætter bevægelsen mod mobil, mens forbruget på TV 2 Play rykker endnu mere mod fladskærmen.


Forbruget på tv2.dk fordelte sig ved udgangen af 2018 således, at mobil stod for 60 procent, mens tablets havde 15 procent og computere 25 procent. TV 2 har samtidig de mest besøgte mobil-apps, hvilket betyder at det samlede forbrug på TV 2s gratis digitale platforme er domineret af mobiltelefoner med omkring 90 procent af alle besøg.

– Oprindeligt forbandt vi især digitalt forbrug med det at sidde ved en computer, siger TV 2s direktør for digitale medier, Anders Blauenfeldt. – Men for snart en del år siden blev computeren overhalet af andre platforme, og det er interessant at se hvordan udviklingen lader til at fortsætte i en retning, hvor man så at sige har tv2.dk og vores apps med f.eks. nyheder og vejr i lommen, mens streamingoplevelsen har nået en kvalitet, som kalder på store skærme

De tydelige forskydninger i forbrugsadfærd kan også mærkes på TV 2 Play, der i 2018 passerede 450.000 abonnementer – svarende til at mere end én million brugere har adgang til tjenesten. Fordelingen ved udgangen af 2018 var således, at mobil og tablets tegnede sig for omkring 20 procent af forbruget, mens andre 20 procent så TV 2 Play ved computeren, og hele 60 procent af forbruget skete via fladskærm.

Næste udviklingsfase

Mens danskerne streamer masser af indhold på TV 2 Play, både live og on demand, tager TV 2 i 2019 for alvor fat på tjenestens næste digitale udviklingsetape.

– Vi har de seneste år haft fokus på at løfte den grundlæggende stabilitet på Play og på at udvikle nye reklameprodukter og abonnementstyper, siger Anders Blauenfeldt. – Nu retter vi fokus mod, hvordan brugerne finder frem til alt det gode indhold på TV 2 Play – det, vi samlet kalder for content discovery.

– Her drejer det sig om hvad der sker, før man klikker "afspil": Hvordan man som bruger navigerer rundt på tjenesten og finder frem til indholdet – både det man gerne vil se, og det man ikke selv vidste man gerne ville se.

– Sidst i 2018 gik vi i gang med udrulningen af et nyt design og navigation på tjenesten på tværs af de mange platforme, og sideløbende vil vi gradvist gøre den mere personlig, gøre det nemmere at finde tilbage til det man var i gang med at se, og bringe flere redaktionelle, automatiserede og personlige anbefalinger ud til brugerne. Altså både algoritmebaserede anbefalinger og redaktionelle forslag kurateret af Play-redaktionen – hvilket jo er en kernekompetence for TV 2.

Én million på tv2.dk og TV 2s apps

Tv2.dk og TV 2s gratis apps havde i 2018 tilsammen over én million daglige brugere med et antal sidevisninger på den gode side af millionen for de største nyhedshistorier.

– Tv2.dk giver os mulighed for at lede brugerne ind i den digitale "tragt" som fører hen imod at blive TV 2 Play-abonnent, siger Anders Blauenfeldt. – Et godt eksempel har været lanceringen i 2018 af "Mit TV 2", hvor man på tværs af alle digitale platforme har en fælles brugeradministration. Fremover vil arbejdet med vores gratis platforme i høj grad have fokus på den samlede, digitale brugerrejse ind mod en langsigtet abonnementsrelation til TV 2...


I dag har over en million danskere adgang til TV 2 Play. Og de fleste foretrækker at se indholdet på den store fladskærm.

– Vi vil bringe flere redaktionelle, automatiserede og personlige anbefalinger ud til brugerne, siger TV 2s direktør for digitale medier, Anders Blauenfeldt. – Altså både algoritmebaserede anbefalinger og redaktionelle forslag kurateret af Play-redaktionen – hvilket jo er en kernekompetence for TV 2 (Foto: TV 2).