Medieudviklingen 2018
Januar 2019

De unge har
dårlig samvittighed

Vi har skruet op for podcast og lyd – og ned for Twitter og Facebook. Og så er der en del yngre som har dårlig samvittighed over, at de ikke er klædt bedre på til at tage del i "talk of the town"...


I DRs årlige medieundersøgelse, "Medieudviklingen 2018", kan man blandt meget andet læse, at vi danskere har effektiviseret mediebrugen, og at vi derfor bruger lidt mindre tid om dagen på medier end for få år siden. Det bliver dog stadig til et dagligt forbrug på til syv timer og 16 minutter, og forklaringen på nedgangen skyldes, at stadigt flere går mere målrettet efter bestemt indhold via streaming.

Blandt de andre konklusioner i "Medieudviklingen 2018" er, at vi generelt har skruet ned for brugen af Facebook og Twitter. Til gengæld har vi skruet op for Instagram, for lytningen af podcast og for forbruget af lyd generelt. Næsten hver femte af os hører nu podcast hver uge – for et år siden var tallet 15 procent.

Udvidet mediedistribution

– Tidligere var vores mediedistribution mere begrænset, og det betød at vi danskere primært havde adgang til danske aviser og danske radio- og TV-kanaler, siger lederen af DR Medieforskning Dennis Christensen. – Og det danske indhold havde en naturlig fortrinsret på danske kanaler.

– I dag har vi adgang til alverdens indhold. Internettets giganter frister med dokumentarer, film og serier, som ganske vist ikke er danske, men som stadig er gode. Det er alt det og meget mere, vi ser på i rapporten om danskernes medieforbrug det seneste år.

De unges medievaner

"Medieudviklingen 2018" byder også på en større undersøgelse af unges liv og medieadfærd.

– Vi har set på, hvilke medieplatforme, hvilket medieindhold og ikke mindst hvilke behov der driver de unges medieforbrug. Her er konklusionen, at de unge i høj grad er styret af, hvad deres relationer gør. Behovet for at undgå kedsomhed og ikke mindst pleje relationer er helt afgørende for deres mediebrug – men med en lang række nuancer i dagens løb, forklarer Dennis Christensen.

– Ikke mindst YouTube er et stort hit blandt de 9-25-årige, hvor over 60 procent benytter sitet hver dag. "Medieudviklingen 2018" tegner et billede af, hvilke genrer der hitter blandt unge og ældre, mænd og kvinder.

Generationskløften

Et andet centralt emne i "Medieudviklingen 2018" er den generationskløft der er i befolkningens forbrug af nyheder. Mens de ældre især får nyhederne på radio og TV, så snupper mange under 40 år dem på mobilen – og lysten til at læse nyheder er også til stede. Men ofte kommer andre ting og tidspres i vejen.

Derfor har en del yngre faktisk dårlig samvittighed over, at de ikke er klædt bedre på som samfundsborgere eller kan tage del i "talk of the town", fremgår det af rapporten.

Rapporten kan læses i sin helhed på dr.dk/medieforskning.


Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. I rapporten for 2018 er der bl.a. fokus på de unges medieforbrug (foto Agnete Schlichtkrull).