Fodbold-VM
Juni 2018

Det tyske hold satser
på video-teknologi

Alle fodboldholdene studerer naturligvis videoer med egne og de konkurrerende holds præstationer og taktikker. Men datamængden er efterhånden så voldsom, at der kræves kunstig intelligens for at få overblik.


Softwarevirksomheden SAP og det tyske fodboldforbund, Deutscher Fussball-Bund (DFB), har sammen udviklet et video-cockpit og et player-dashboard, som skal opfylde holdets øgede behov for at analysere og dele relevante kampdata og dermed skabe det bedst mulige udgangspunkt for at vinde kampene.

Video-cockpittet er en indholdshub, der samler massive mængder af holdets live-play-videoer med kamp- og træningsinformation fra en række forskellige kilder. Hermed kan DFBs kampanalytikere og trænerteamet hurtigt identificere mønstre og spiltendenser og udvikle strategier til at udnytte modstandernes potentielle svagheder.

Trænere og analytikere kan derefter via player-dashboard'et give deres spillere nem adgang til individuelt tilpasset information og videoer i real tid via mobil/tablet.

SAP Sports One

Video-cockpittet og player-dashboard'et er de nyeste funktioner i SAP Sports One. Det er en digital løsning, som hjælper sportshold og organisationer med at digitalisere og optimere deres præstation ved at koordinere alle administrative, trænings-, hold-, ledelses-, rekrutterings- og helbredsprocesser i en samlet løsning.

DFB var blandt de første til at se og udnytte den betydning, som data og realtidsdataindsigt kunne have i forbindelse med fodbold.

Kunstig intelligens

SAP og det tyske fodboldlandshold arbejder allerede nu på at videreudvikle de digitale løsninger, og dermed styrke udviklingen af den næste generation af tyske landsholdsspillere.

Kunstig intelligens og maskinlæringsfunktioner i kampanalyse er nøgleprioriteter. F.eks. vil man i nær fremtid meget hurtigere og nemmere kunne identificere komplekse kampsekvenser og modstandernes tendenser baseret på mønsterdetektion og positionsdata.

TV-seerne

Lige her og nu drejer det sig dog om kampene i Rusland, og danske TV-udbydere udnytter naturligvis mulighederne for at skabe øget seerinteresse.

Det gælder ikke mindst DR og TV 2, som deles om rettighederne til at sende kampene på flow-TV og internet. Men også længere ude i fødekæden udnytter man mulighederne. F.eks. får alle Telia-kunder med mobilabonnement fri data på de dage, hvor Danmark spiller. Og i anledning af at Danmark vandt kampen mod Peru, så trækker Boxer nu lod blandt sine kunder om fem gratis Boxer Max halvårsabonnementer til en værdi af 3.114 kr. Og mon ikke der kommer mere af samme skuffe, hvis det danske landshold fortsætter med at vinde...


Det tyske fodboldlandshold er velforberedt til kampene i Rusland – blandt andet takket være software, som gør det lettere at identificere mønstre og spiltendenser og udvikle strategier til at udnytte modstandernes potentielle svagheder.

Takket være player-dashboard'et kan Tysklands trænere og analytikere give spillerne nem adgang til individuelt tilpasset information og videoer i real tid via mobil/tablet.

Telia har valgt at give sine kunder med mobilabonnement fri data på de dage, hvor Danmark spiller.

Fakta om SAP

SAP er leverandør af virksomhedssoftware, som hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring.

Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder bliver ansatte og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt.

Yderligere information på www.sap.com/denmark.

Læs også
- TV 2 satser på streaming