Berliner Philharmonikerne
Juni 2018

Koncerterne
streames i 4K

Det er ikke nyt, at man kan tegne streaming-abonnement på Berliner Philharmonikernes koncerter. Men sidste sommer tog man det første skridt i retning af 4K, og denne sommer bliver projektet færdiggjort – med støtte fra Panasonic.


Koncertsalen har i årevis været udstyret med diskrete fjernstyrede kameraer, for orkestret vil have ro til at yde sit ypperste, og så må videoteknikken indpasse sig i en nærmest usynlig rolle; uden kraner og uden kameramænd. Af samme grund kan de store tekniske omlægninger kun foregå mens orkestret holder sommerferie – dvs. i juli og begyndelsen af august.

Sidste år blev ferien brugt på at udskifte de ni fast installerede Panasonic kameraer med 4K-modeller, og samtidigt etablerede man et fiberbaseret SDI-3G kabelnetværk, som kan transportere 4K-signalerne til kontrolrummet. Men der var hverken tid eller økonomi til at udskifte videomikseren med en 4K-model. Det bliver der til gengæld rettet op på denne sommer, hvor man installerer en Panasonic AV-HS7300 4K mikser.

Det skal dog nævnes, at man allerede i år har kunnet opleve Berliner Philharmonikerne i 4K kvalitet, for mikserpultens styring af SD-signalerne er overført til den installerede Utah 288 4K router, og man har derfor kunnet lagre kameraernes 4K-output, men med den begrænsning, at 4K-signalet ikke har kunnet sendes live, og at overblændinger erstattes af hårde klip. Desuden har det forsinket processen, at standarderne for HDR (High Dynamic Range) endnu ikke var helt på plads. Men alt dette rettes der nu op på, når den eksisterende videomikser erstattes af en ny Panasonic AV-HS7300 4K/HDR-pult.


De fjernstyrede Panasonic UB-300 4K HDR bokskameraer er diskret monteret, så de ikke forstyrrer hverken koncertgæster eller musikere. Videoproduktionen bliver desuden mindre omkostningstung, fordi der ikke er brug for kameramænd. Klik for større billede


Den rigtige koncertoplevelse

Man kan naturligvis med en vis ret spørge: Hvad skal hele det videotekniske set-up dog være godt for, for den rigtige koncertoplevelse må vel være den, man oplever i koncertsalen?

Svar: Det er ganske rigtigt. Men for det første, så udelukker de to musikoplevelser jo ikke hinanden, og for det andet så kan folkene bag projektet konstatere, at den typiske streaming-kunde ikke bor i Berlin.

– Vi har 30.000 abonnenter, og de er spredt over det meste af kloden, siger chefen for Berlin Phil Media Project, Robert Trebus med et smil og tilføjer, at projektet ikke alene er en god reklamesøjle for orkestret; han hævder også, at det er verdens eneste streaming-projekt som hænger sammen økonomisk.

Det sidste skal dog tages med et gran salt, for orkestret er vel allerede betalt, så det er "gratis", og projektet har jo fået udstyrsmæssig støtte af Panasonic. Desuden lyder 30.000 ikke som et særligt stort antal abonnenter.

Til det svarer Robert Trebus, at der er hundredtusinder, som i tidens løb har streamet en eller flere af Berliner Philharmonikernes koncerter. Og i øvrigt er han vældigt stolt over kvaliteten af streamingerne, som fra næste sæson kan opleves live i 4K/HDR og med 5.1 surroundsound.

– Vi gør simpelthen alt hvad der er teknisk muligt for at vi kan sende den ægte koncertoplevelse ud i verden,slutter han.

Yderligere information på www.digitalconcerthall.com.


Panasonic kameraerne er monteret på en Vinten fjernstyringsenhed, som styres fra kontrolrummet. Kameraindstillingerne gemmes, så de er nemme at hente frem og genbruge, en det forudsætter naturligvis, at musikerne sætter sig på nøjagtigt samme position, aften efter aften.



Panasonics 4K studiekameraer er udstyret med en ekstra stor og derfor lysstærk MOS sensor. Man kan dog fortsat bruge de traditionelle 2/3 tommer broadcastobjektiver fra Canon og Fujinon, for foran sensoren er der et 'forstørrelsesglas', som forstørrer billedet. Klik for større billede



Berliner Philharmonikerne er et af verdens allermest velanskrevne symfoniorkestre. Orkestrets koncertsal er udstyret med ni fast installerede Panasonic boks- og studiekameraer, som bruges til live-streaming af koncerterne.

I det kompakte kontrolrum afvikles live-streamingen af en fast teknikerstab. Berlin Phil Media Project har ca 30.000 streaming-kunder, fordelt over det meste af kloden. Men adskillige hundrede tusinde har i årenes løb haft glæde af streaming-tjenesten.

Koncerterne lægges også på nettet, så de kan ses on-demand. Efterarbejdet foregår i softwaren GV Edius, som bl.a. udmærker sig ved gode lydmuligheder og ved at stort set alt klares uden at der skal bruges tid på rendering.