– Levende billeder kan noget helt særligt, og vi ved, at video tiltrækker læserne, siger Ritzaus chef for kulturtjenesten, Eva Maria Brandi. – Derfor laver vi interviews med danske kulturpersonligheder og er med ved store arrangementer og prisuddelinger i både ind- og udland. Og det skal vi selvfølgelig udnytte til at give vores kunder det, de efterspørger.
Planen er at producere videoindslag hver uge med kendte danskere og fra danske kulturbegivenheder. I det omfang det er muligt, vil der også blive produceret video fra internationale begivenheder som for eksempel filmfestivalen i Cannes, Oscar uddelingen og Eurovision.
– Som nyhedsbureau vil vi gerne stå stærkere på video. Det udbygger vi nu til også at omfatte kultur, hvilket vi ser et fint kommercielt potentiale i, siger Anders Lind Jørgensen, administrerende direktør i Ritzau Fokus.
Videoindslagene er typisk på et til tre minutter og kan publiceres direkte eller bruges som råmateriale til egne indslag. Indslagene vil også i langt de fleste tilfælde følge kulturtjenesten på tekst, så begge indholdstyper kan spille sammen.
Videoindslagene distribueres via Ritzaus Videoweb, hvor man både kan få overblik over udbuddet og downloade indslag.
Ritzau Fokus er Ritzaus Bureaus datterselskab, der beskæftiger sig med kulturjournalistik, radionyheder og forbrugerstof.