TV on demand
Januar 2018

Brobygning mellem
seer og annoncør

Udviklingen går i retning af stadigt mere on-demand-TV. Men hvad gør en reklamefinansieret TV-station som TV 2, når et faldende antal seere ser reklamerne?


– Vi har haft et fremgangsrigt digitalt år, siger TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt. – Blandt de vigtigste landvindinger er et øget fokus på at arbejde integreret med indhold på tværs af platforme. Det er afgørende, at organisation og processer er gearet til, at vi ikke længere blot producerer "tv", men levende billeder og indhold, der skal udkomme på flere forskellige platforme og have et digitalt liv på tværs af platforme, formater og tidspunkter.

– Det er en flerårig transformation, men vi er allerede nået langt...

Vækst i både brugere og forbrug

TV 2 er i dag det danske mediehus, der ifølge Dansk Online Index har det største antal brugere på månedsbasis. Helt konkret har man knap én million daglige brugere på tværs af tv2.dk og TV 2s apps (eksklusiv TV 2 Play). 2017 har desuden budt på 34 dage med besøg fra mere end én million danskere – mod kun seks dage i 2016. Det højeste antal besøg indtraf i forbindelse med kommunalvalget, hvor over 1,3 millioner danskere kom forbi tv2.dk og apps på én enkelt dag. Dermed overgik valget begivenheder som stormvejr, ubåds-sagen og OL-guld-medaljer.

I december har TV 2 Nyheder-appen desuden rundet en milepæl: Mere end 500.000 danskere modtager nu push-beskeder ved nyt i breaking-kategorien. På årsbasis giver det flere milliarder push-beskeder – og et væsentligt bidrag til trafikken på TV 2s digitale platforme.

TV 2 Play

2017 gav også en markant vækst i brugen af streaming-tjenesten TV 2 Play. Tjenesten har nu over 350.000 abonnementer, svarende til omkring 700.000 brugere, der både kan streame TV 2s programmer, når de vil, og se alle TV 2s kanaler live på computer, mobil eller tablet – og ikke mindst deres fladskærm.

– I dag er den digitale forretning ikke længere adskilt fra den traditionelle forretning, siger Anders Blauenfeldt. – Eksempelvis sker al indholdsudvikling med stor fokus på alle platforme og kanaler.

– Dansk indhold er og bliver TV 2s vigtigste våben i den intensiverede, internationale konkurrence. I gennemsnit lægger vi hver dag omkring 50 stykker nyt indhold på TV 2 Play og publicerer 100 artikler på tv2.dk...

Kommerciel innovation

I 2017 lancerede TV 2 to vigtige nye digitale kommercielle tiltag, der begge har krævet tværgående udvikling – henholdsvis "Play med reklamer" og "Min reklame".

"Play med reklamer" giver brugerne adgang til TV 2 Play til en reduceret pris, mod at der til gengæld vises en kort reklameblok foran on demand-indholdet på tjenesten. Mange mediehuse vælger enten at tilbyde deres indhold gratis med reklamer, den såkaldte AVOD-model (advertisement video on demand) eller mod betaling helt uden reklamer, den såkaldte SVOD-model (subscription video on demand). TV 2 er blandt de første medier i Europa, der har lanceret en hybrid mellem disse to typer streamingtjenester, med fokus på at udvide brugerskaren såvel som annoncørskaren

"Min reklame" tilbyder brugeren et reklamefrit univers på TV 2s digitale platforme mod til gengæld i perioden at modtage nyhedsbreve fra TV 2-annoncører, som man selv vælger.

– Begge tiltag er eksempler på vores kommercielle innovation, siger Anders Blauenfeldt. – Det er bestemt ikke helt trivielt at få disse ting til at fungere på alt fra indbyggede smart-tv-apps til mobiltelefoner, men i takt med at forbruget rykker over mod individuelle streamingløsninger følger vi naturligvis med...


– I en tid, hvor den digitale trafik fra Facebook til TV 2 kan svinge og jo er underlagt ændringer helt uden for vores kontrol, er det glædeligt, at andre trafikkilder som eksempelvis push-beskeder og SEO-trafik er i stigning, siger TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt (foto Miklos Szabo / TV 2).

I september 2017 fik seerne mulighed for at få billigere adgang til indholdet på TV 2 Play mod at der enten vises en kort reklameblok foran on demand-indholdet på tjenesten, eller at man modtager reklamemails fra udvalgte annoncører.