Luftvideo fra rally VM
September 2017

Droner styrker omsætningen

Rally VM er en gigantisk, omrejsende forretning, hvor der omsættes for svimlende summer. Men konkurrencen i det digitale underholdningsunivers er hård, og der skal hele tiden tænkes i nyt og spændende content for at fastholde interessen fra de mange fans. Derfor er man gået i samarbejde med droneproducenten DJI.



Henrik Malmgreen

Jeg står ved kanten af en fedtet grusvej midt ude i en finsk birkeskov. Nærmeste by er Jyväskylä tre timers kørsel nord for Helsinki. Klokken er blot 8 om morgenen, men på den anden side af vejen bag et interimistisk, orange plasthegn står en flok hardcore og forventningsfulde motorsportsnørder. Bortset fra sagte snak er stilheden næsten øredøvende her ude midt i ingenting.

Vi står alle og venter på det samme. Forskellen er blot, at jeg står med fjernkontrollen til kameraet på en DJI Inspire drone, og Andreas fra droneproducentens tyske afdeling står ved siden af mig – klar til at flyve den i den retning og højde, jeg ønsker. Pludselig kan man i det fjerne høre en motor accelerere i vilde, hvinende omdrejninger. Akkompagneret af potente pruttelyde fra udstødningen.

Så sker det vi har ventet på: En rallybil brager forbi med flere hundrede kilometer i timen, flyver over en bakketop og lander lige før en blød højrekurve. Man fornemmer, hvordan føreren allerede i svævet har forberedt, hvordan svinget skal tages, så da bilen lander, laver den et vildt, nærmest overnaturligt drej, broadsider gennem kurven og forsvinder mellem birketræerne, mens støv og møg står i kaskader.

Mere end 700 millioner ser med

Andreas kigger på mig. "Fik du den?", spørger han. Nej det gjorde jeg ikke, så vi venter på næste rallybil og prøver igen. Denne gang med noget bedre resultat. Det kræver imidlertid øvelse og atter øvelse at lave gode optagelser fra en drone, når det, der skal filmes, bevæger sig så hurtigt, som tilfældet er ved en afdeling af rally VM. Det er imidlertid noget, der er rigtig gode penge i, og det er netop det, denne artikel handler om.

Motorsport er Big Business, og interessemæssigt overgås rally VM kun af Formel 1. Således kigger mere end 700 millioner TV-seere fra hele verdenen med, når 65 broadcastere i 155 lande sender rally og dermed gør brug af World Rally Championship's materiale, mens der årligt registreres mere end 17 millioner såkaldte WRC Digital Channel Sessions. Dette tal dækker både over besøgende på websitet og det antal gange, WRC's app åbnes.

Hvis man yderligere vil have adgang til supplerende eksklusivt indhold, som er forbeholdt et betalende publikum, tegner man abonnement på internetkanalen WRC+. Antallet af abonnenter er hemmeligt, men der er ikke nogen tvivl om, at WRC+ som betalingsdel på sitet udgør en særdeles attraktiv del af fundamentet i hele forretningskonceptet. Her finder man nemlig flere tusinder timers video.

Dronerne forbedrer forretningen

Men selv om succesen tilsyneladende er i hus, er der ikke råd til at hvile på laurbærrene. Derfor tog WRC for to år siden kontakt til den kinesiske droneproducent DJI. Ideen var at etablere et samarbejde med henblik på at skabe videoindhold, som hverken kan laves med faste kameraer eller med helikopter. Fra helikopteren har man godt nok det store overblik, men at svæve nogle få meter over jorden og jagte en rallybil med træer både til højre og venstre, kan kun filmes fra en drone.

Droneteknologien giver altså mulighed for nye billedvinkler og spændende indhold, som er helt essentielt i kampen om at fastholde seernes interesse – samt frem for alt få dem til at betale for det indhold, som har fået eksklusivitetsstemplet. Desuden produceres der volumenmæssigt mere og mere indhold, lige som rally-selskabet også har en ambition om at øge indsatsen, når det gælder livestreaming på nettet. Også mod betaling naturligvis.

At arrangere VM i rally i 13 forskellige lande kloden over, er en forretning i sig selv, men når det gælder om at styrke interessen fra de mange fans, så gælder sloganet "Content is King". At kunne leve op til det kræver imidlertid løbende nytænkning, og derfor giver samarbejdet med droneproducenten DJI rigtig god mening set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.

Fokus på erhvervslivet

Sælger DJI så flere droner takket være partnerskabet med WRC?

Måske, måske ikke. Men det er nu heller ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Da vi kommer tilbage til Jyväskylä – en by med godt 130.000 indbyggere, som hvert år er centrum for den finske afdeling – går det op for mig, hvor stort rally VM egentlig er. Et område i bymidten er ramme omkring de enkelte teams' værksteder, lige som man kan købe alt fra tændrør og dæk til rallymerchandise.

Her har samarbejdspartnerne naturligvis også deres stande, men ifølge Annika Karstadt, der er DJI's kommunikationschef for Europa og Mellemøsten, er det frem for alt B2B-segmentet, der er det fokuserede omdrejningspunkt i samarbejdet med WRC – som droneproducenten i øvrigt betaler et ikke offentliggjort beløb for at deltage i.

Set gennem drengerøvens briller er der ikke nogen tvivl om, at det er sjovt at flyve med drone. Men i Danmark er vi desuden beriget med UAS droneudviklingscentret i Odense, der er med til at skabe interesse for de erhvervsmæssige muligheder i den hastigt voksende droneindustri. I flere andre lande, blandt andre Frankrig, er terrorfrygt imidlertid skyld i, at man er langt mere restriktiv overfor droneflyvning, og det kommer til udtryk i en række lovmæssige begrænsninger.

Rally skal bearbejde lovgiverne

Også i Sverige er man skeptisk og sidestiller her kameradroner med overvågningskameraer, hvilket kræver en speciel tilladelse, som kan være svær at få. Målet for DJI er således ikke i første omgang at øge salget af droner til konsumentmarkedet, men at synliggøre nogle af de mange fordele, der er i droneteknologien rent erhvervsmæssigt og dermed få løsnet op for en række af de restriktioner, man kæmper med i andre lande.

DJI har indgået internationale samarbejder med en række andre sportsgrene, blandt andet kitesurfing, for det gælder om at få dronerne til at fremstå som det alsidige arbejdsredskab, de rent faktisk er. Derved bliver det også nemmere at synliggøre de mange muligheder til f.eks. eftersøgning af forsvundne mennesker, diverse dokumentations- og registreringsopgaver samt f.eks. hurtig udbringning af medicin til øde eller utilgængelige egne.

Dermed håber man at kunne overbevise skeptiske lovgivere om, at der også er noget godt og samfundsnyttigt i droneteknologien. Og når man så oven i købet har indgået samarbejde med noget, der er så visuelt spændende som rally VM, ja så har man givet tænkt smart. Men det er nu også meget enkelt: De fleste lovgivere er mænd, og de fleste mænd holder af motorsport. Nogle gange behøver markedsføringsmekanismerne ikke være særligt komplicerede...


At filme og følge en rallybil fra lav højde midt inde i en skov lader sig ganske enkelt ikke gøre med en helikopter. Det kan dronen til gengæld (foto DJI).

DJI leverer ikke alene dronerne til Rally VM, men også både dronepiloter og kameraoperatører (foto Henrik Malmgreen).

Under alle afdelinger af VM i rally er der tryk på i mediecentret, hvor alle optagelser samles og redigeres i Adobe Premiere Pro. Man råder i alt over 11 redigeringssuiter (foto Henrik Malmgreen).

Et nøje aftalt samarbejde

Samarbejdet mellem DJI og World Rally Championship er lagt i helt faste rammer, og ansvarsfordelingen er klar: Droneproducenten skal ikke alene levere dronerne, men også stille med det tilhørende mandskab.

Hvert team består af tre mand, nemlig en dronepilot, en gimbaloperatør – altså en operatør, der betjener kameraet – og en kameraassistent, som leveres af WRC. Hans opgave er at stå for sikkerheden og formidle al relevant information om rallyet til pilot og kameraoperatør. Han står i konstant radiokontakt med løbsledelsen.

Samarbejdet blev etableret og testet af i 2015, og sidste år blev der så filmet med droner ved alle 13 afdelinger af VM. Alle fotopositioner fastlægges måneder i forvejen.

Omfattende teknik

Under en hastighedsprøve under et rally VM benyttes typisk 12 faste kameraer placeret strategiske steder, plus 1 DJI Inspire 2 drone med droneoperatør og kameraoperatør, 1 Cineflex Helicopter samt ikke mindre end 45 onboard-kameraer i bilerne.

En del af servicen til seerne er den såkaldte Aerial Analysis, hvor man så at sige lægger to billeder oven i hinanden fra et givent punkt på etapen, så seerne ved selvsyn kan se, hvilken bil, der er hurtigst. Dette kræver yderligere 6 ENG kameraer samt yderligere en DJI drone.

Ved langt de fleste rally VM afdelinger benytter man sig af en luftbåren relæstation i et fly, da der ofte køres i øde områder med begrænset dækning på mobilnetværket. Fra flyet sendes signalet typisk til en OB-vogn og derfra videre til mediecentret.

Modtagelsen af billedsignalet fra dronerne er forbundet med fiber til OB-vognen.

Fakta om DJI

DJI er en forkortelse for Dà-Jiàng Innovations. Det er et kinesisk teknologifirma, der producerer droner, som egner sig godt til fotografering og videooptagelse fra luften.

Firmaet er stiftet i 2006 af Wàng Tào, også kendt som Frank Wang. DJI er ikke en af de første spillere på dronemarkedet, men alligevel blev virksomheden i 2015 kåret til at være den førende producent af droner til privatpersoner.

DJI's droner fås til priser fra 9.000 til 45.000 kroner. Der findes dog også ældre modeller til 3.000 kr.

DJI producerer også kameraudstyr. Heriblandt Osmo Mobile og Ronin.