Forbrugerundersøgelse
August 2017

TV skal ses
på computeren...

Forbrugernes medievaner ændrer sig radikalt i disse år. En undersøgelse blandt 26.000 forbrugere i 26 lande viser nemlig, at andelen der foretrækker at se TV-udsendelser på computere er næsten fordoblet på blot et år.


Fjernsynets død er ikke længere en stærk overdrivelse. Faktisk foretrækker kun knap hver fjerde (23 pct) forbruger i alderen 15 til 65 år i dag at følge med i sin foretrukne TV-udsendelse på det tidligere så hellige husalter. Det er et fald på hele 55 pct, fra 52 til 23 pct, i forhold til sidste år, hvor konsulenthuset Accenture ligeledes foretog en undersøgelse af medievaner blandt 26.000 forbrugere i 26 lande.

Undersøgelsen afslører et iøjnefaldende skifte i medieadfærd i forhold til TV-forbrug, idet 42 pct af respondenterne i analysen foretrækker den bærbare computer, den stationære PC eller smartphonen frem for fjernsynet, når der skal konsumeres underholdning fra en skærm.

Hurtig forandring

Nedgangen i TV-sening er gået bemærkelsesværdigt stærkt. Samme undersøgelse viste nemlig i 2014, at næsten to tredjedele (65 pct) af alle forbrugere dengang foretrak at se TV-udsendelser på fjernsynet.

– TV'ets dominans som den ubestridt fortrukne underholdningsenhed er ved at være slut, siger Kim Bech, direktør for Accentures Digital. – Mens et stort antal mennesker stadig ser masser af TV-udsendelser på fjernsynet, afslører vores analyse en stejl stigning i forbrugernes interesse for TV-visning på andre digitale enheder – især bærbare computere, desktops og smartphones.

Accentures analyser viser, at tendensen er global og understøttes i særdeleshed af udviklingen i traditionelt TV-glade lande. F.eks. ses kraftige fald i USA og Indien blandt forbrugere, der tidligere foretrak at se TV-udsendelser på fjernsynet. I Indien er antallet af mennesker der holder fast i TV-apparatet som den fortrukne enhed faldet fra 47 til kun 10 pct. Og i USA fortrækker nu kun 25 pct fjernsynet frem for smartphonen eller desktoppen.

Individuel interaktion

Accenture har også undersøgt forbrugernes interesse for forskellige medieselskabers generering af forbrugsdata, der kan gøre det anbefalede TV-indhold mere personligt og relevant for den enkelte. Her viser det sig, at 44 pct har en positiv oplevelse af personaliseret indhold, baseret på tidligere søgninger.

Fire ud af 10 vurderer desuden, at stemmekontrol kan forbedre deres valgmuligheder, samt at en digital "personlig assistent" med personlige oplysninger vil kunne gøre brugeroplevelsen endnu bedre.

Man ser det også som en fordel, at smartphonen kan kommunikere med andre smarte enheder i husstanden og herudfra kan anbefale indhold efter den enkelte brugers præferencer. Det er en service som det traditionelle TV har svært ved at tilbyde på samme måde.

Et konkret eksempel: Når forbrugeren parkerer sin Tesla hjemme i garagen efter en lang tur ned gennem Europa, så kan den overføre transportdata, hvorefter han/hun får tilbudt at se filmen The Talented Mr. Ripley, der netop er optaget på de kanter.


– TV'ets dominans som den ubestridt fortrukne underholdningsenhed er ved at være slut, siger Kim Bech fra Accentures Digital. – Vores analyse viser nemlig en stejl stigning i forbrugernes interesse for TV-visning på især bærbare computere, desktops og smartphones.

Fakta om undersøgelsen

  • I oktober og november 2016 gennemførte Accenture en online-undersøgelse blandt 26.000 forbrugere i 26 lande: Australien, Brasilien, Canada, Kina, Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Indien, Irland, Italien, Japan, Mexico, Holland, Polen, Rumænien, Saudi Arabien, Singapore, Slovakiet, Sydafrika, Spanien, Sverige, Tyrkiet, De Forenede Arabiske Emirater, England og USA.
  • Undersøgelsen i hvert land var repræsentativ for online befolkningen og antallet af respondenter varierede i aldersgruppen mellem 14 til 55 år.
  • Undersøgelsens datamodellering kvantificerer forbrugernes opfattelse af digitale enheder, indhold og tjenester, indkøbsmønstre, præferencer og tillid til serviceudbydere, samt om fremtidsscenarier for de digitale enheders indbyrdes forbundenhed.
  • Det kan ikke udelukkes, at undersøgelsens form, baseret på online-svar, har haft indflydelse på balancen mellem antallet af traditionelle TV-seere og seere der foretrækker at se TV-indholdet på andre typer enheder.