Sennheiser Digital 6000
Februar 2017

Kanalprisen er
mere end halveret

For fem år siden lancerede Sennheiser det trådløse Digital 9000 mikrofonsystem. Nu kommer den tyske fabrik med et næsten identisk og derfor kompatibelt 6000-system, men til en pris der er mere end halveret.



<Sennheisers nye Digital 6000-system udmærker sig ved høj lydkvalitet og stor kanaltæthed. Der er nemlig plads til indtil 130 kanaler indenfor et frekvensområde på kun 88 MHz. Klik for større billede


– Vi frygtede faktisk, at 9000-systemet aldrig ville bære sig hjem økonomisk, for med en kanalpris på 8.000 euro var markedet begrænset – ikke mindst i betragtning af, at den digitale modtager rummer otte kanaler, og kunderne derfor ikke kunne starte "i det små", forklarede produktspecialist Peter Arasin under rundvisningen på Sennheisers fabrik i Hannover.

– Men den digitale dividende med ukomprimeret transmission af indtil 130 kanaler indenfor et frekvensområde på kun 88 MHz fik alligevel skabt en så stor efterspørgsel, at regnestykket kom til at gå op. Og nu er vi klar med 6000-systemet, hvor modtagelsen klares af smalle 19 tommer racks med kun to modtagere, så her kan man starte mere beskedent. Og samtidigt er kanalprisen reduceret til 3.500 euro.

Men hvad er så ulemperne?

Med en prisreduktion fra 60.000 kroner til godt 26.000 kroner pr. kanal må der vel være nogle mærkbare besparelser? Eller har Sennheiser bare effektiviseret produktionen?

Svaret blæser i vinden – i hvert fald blev vi ikke meget klogere på dét spørgsmål, da Sennheiser holdt en stor international lancering i Hannover med deltagelse af både forhandlere, udlejere og fagjournalister. En ting står dog fast: Med 9000-systemet har man mulighed for helt ukomprimeret overførsel af lyden, mens der med 6000-systemet altid vil være med mindre kompression.

Men derudover er de to systemer fuldstændigt ens rent ydelsesmæssigt. F.eks. har det været et grundlæggende krav, at betjeningen og brugergrænsefladen er uændret, for professionelle lydfolk – og udlejere – vil kunne blande de to sytstemer og arbejde videre som de plejer.

Med til historien hører også, at den håndholdte 6000-sender arbejder med nøjagtigt de samme mikrofonkapsler som 9000-systemet og det analoge 2000-system. Sennheiser er leveringsdygtig i 17 forskellige, men man kan også bruge kapsler af andre fabrikater.

Den trådløse bodypack kan – naturligvis – bruges sammen med et stort antal forskellige miniaturemikrofoner og instrumentmikrofoner.

Ny udviklingsmetode

Selv om betjening og tilbehør altså er stort set uændret, så kan alt det "bag kulisserne" dog godt være fornyet, rationaliseret og effektiviseret. Og det er tilsyneladende tilfældet. I hvert fald fortalte man under præsentationen, at Sennheiser har indført en ny metode i udviklingsarbejdet.

– Vi anvender nu "agile software development", hvor små seksmandsgrupper arbejder på en uformel måde, uden en egentlig chef, og med en tidshorisont på kun tre uger, forklarede underdirektør Peter Claussen. – Efter de tre uger fremlægger grupperne deres resultater, og derefter bliver der igangsat en ny en treugers proces...

– Denne arbejdsmetode giver større fleksibilitet, fordi den hele tiden kan justeres – f.eks. under hensyntagen til fremkomsten af konkurrerende produkter på markedet. Og desuden foregår arbejdet både hurtigere og mere effektivt!

Tilbage er så spørgsmålet, om selve fabrikationen af de nye 6000-produkter er blevet mere effektiv? Svaret var et forsigtigt ja, for rent hardwaremæssigt var der sket fremskridt. Men når softwaren først er på plads, så kræver den jo ikke noget særligt i fabrikationen.

Med andre ord: Sennheiser regner med, at 6000-systemets mere end halverede pris vil resultere i en højere efterspørgsel, og at dét vil få det prismæssige regnestykke til at gå op.


– Vi forventer at det nye Sennheiser Digital 6000 system vil få en stor markedsandel, for prisen er mere end halveret i forhold til Digital 9000, siger markedschef Volker Schmitt. – Men der vil fortsat være plads til mange andre løsninger. F.eks. vores AVX-system, der retter sig mod ENG-produktion. Klik for større billede

Mange forskellige løsninger

Man kunne så forestille sig, at den digitale transmissionsform med tiden vil overtage hele markedet, og altså vil skubbe de analoge trådløse systemer og ældre digitale systemer ud i mørket. Men det bliver ikke tilfældet, siger kundedirektør Volker Schmitt:

– Den digitale signalbehandling giver store fordele, fordi modtageren kan kobles direkte til AES-3 og – hvis man køber den særlige EM 6000 Dante version – til et Dante netværk. Lydkvaliteten er i top. Og der er mulighed for kryptering af signalet.

– Men digital signalbehandling vil altid give et delay. Og selvom vi her er helt nede på 3 ms, så vil det for mange musikere være uacceptabelt ved in-ear monitorering, fordi lydmodtagelsen vil opleves med et svagt ekko. Her vil man derfor fortsat satse på de analoge løsninger.

– Der vil også fortsat være et stort marked billigere løsninger – eksempelvis vores digitale AVX-system, hvor man har et delay på ikke mindre end 19 ms, tilføjer Volker Schmitt. – Det er nemlig et system, der retter sig mod ENG-produktion, hvor en forsinkelse på et halvt billede ikke betyder det mindste. Fordelen her er, at AVX-systemets sender og modtager snakker sammen kontinuerligt, så de umærkeligt kan skifte frekvens, hvis der midt under optagelsen bliver problemer med modtagelsen, fordi andet udstyr kommer ind og forstyrrer.

Og hvilket marked er der så for Digital 6000?

Ifølge Sennheiser er 6000-systemet velegnet til bl.a. teatre, broadcast, mødelokaler og kirker. Og mange udlejningsfirmaer vil også få glæde af det nye mere prisoverkommellige digitale system.


Digital 6000 omfatter bl.a. en trådløs håndmikrofon med udskiftelig kapsel, en bodypack sender, en tokanals 1U 19 tommer rackmodtager (med eller uden Dante) og en 1U 19 tommer rack batterilader. Klik for større billede


Sennheiser er en familieejet audiovirksomhed, som blev grundlagt i 1945, umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig. Ved præsentation af det nye Sennheiser Digital 6000 system stod Andreas Sennheiser for velkomsttalen i forbindelse med en stor event for forhandlere, udlejere og fagjournalister i Hannover den 22. februar.

Danske Jonas Næsby har deltaget aktivt i udviklingen af Sennheiser Digital 6000 systemet. Han demonstrerede brugen af det overfor de skandinaviske deltagere på eventen i Hannover den 22. februar. Jonas står som nr to fra højre.

Det nye 6000-system blev naturligvis brugt ved den internationale præsentation i Hannover – både af talerne og af den schweiziske pop- og soulsanger Anne Rossinelli, da hun optrådte ved festmiddagen om aftenen.

Fakta om
Sennheiser Digital 6000

  • Digital 6000 matcher Sennheisers topsystem, Digital 9000, men kan dog ikke levere helt ukomprimeret lydtransmission.
  • Er kompatibelt med Sennheisers EK 6042 digital/analog kamera receiver.
  • Prisen pr. kanal for Digital 6000 er mindre end det halve af prisen for Digital 9000. Dermed åbnes for nye målgrupper: Bl.a. teatre, broadcast, mødelokaler, kirker og flere udlejningsfirmaer.
  • En kanalbredde på kun 600 kHz giver mulighed for op til 130 kanaler på 88 MHz båndbredde.
  • Digital 6000 omfatter bl.a. en trådløs håndmikrofon med udskiftelig kapsel, en bodypack sender, en tokanals 1U 19 tommer rackmodtager (med eller uden Dante) og en 1U 19 tommer rack batterilader.
  • Indtil otte racks med hver to modtagere kan fungere som en samlet enhed.
  • Latency: 3 ms.
  • True bit diversity kombinerer de to modtagne signaler i stedet for blot at skifte imellem dem, når modtageforholdene er dårlige.
  • Hvis signalet falder helt ud kan systemet beregne sig frem til en uhørlig erstatning i det kritiske øjeblik.
  • Mulighed for AES 256 kryptering af transmissionen, så den ikke kan stjæles af udenforstående.
  • Man kan fortsat anvende eksisterende antenner.
  • Bruger samme genopladelige batterier som Sennheiser Digital 9000 og det analoge 2000 system.
  • Outputs: Digital AES-3, transformer-balanceret XLR-3 og 6,3 mm jack. Mulighed for tilvalg af Dante.
  • Pris pr. kanal: Godt 26.000 kroner