Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Genbrugsstrategi
Oktober 2020
Smid ikke de to år gamle
computere til storskrald
Europæiske virksomheder kæmper for at indføre mere bæredygtige strategier for brugen af mobile enheder. Men pludseligt opståede krav presser nu mere end halvdelen af virksomhederne til at udskifte deres mobile enheder, før de er mere end to år gamle. Det viser en ny undersøgelse udført af Opinion Matters på vegne af Panasonic.

I rapporten "From Renew to Reuse: The Mobile Computing Sustainability Challenge" er 772 it-ansvarlige blevet spurgt om vigtigheden af bæredygtige og miljø-venlige tiltag i forbindelse med indkøb, daglig drift og afskaffelse af mobile enheder. Men til trods for, at der var et stort ønske om at bruge de mobile enheder på en mere bæredygtig og ansvarlig måde, så har presset på virksomhederne ofte været for stort til at de har set sig i stand til foretage store bæredygtige beslutninger.

Brugtmarked i Europa

Under halvdelen af de adspurgte fortæller, at de evaluerer deres digitale enheders bæredygtighed inden køb. Men ud over almindelig vedligeholdelse, så gør 57 % af virksomhederne intet aktivt for at forlænge enhedernes levetid, såsom at træne personalet i, hvordan enhederne skal behandles.

54 procent af enhederne bliver dog genbrugt i virksomheden, efter at de har været igennem den første brugsperiode hos en bruger. Men godt en fjerdedel af virksomhederne (26%) indrømmer, at de har smidt enheder ud sammen med affaldet og at de dermed har skabt unødvendig e-waste. Knap halvdelen fortæller dog også, at de har været eller er del af en retur-aftale af brugte enheder, og 67% fortæller, at de har solgt enhederne på brugtmarkedet. I Sverige lyder det tal på 82 procent.

Barrierer for bæredygtig praksis

De største barrierer for mere bæredygtig praksis er de evigt foranderlige forretningskrav, som i øjeblikket tvinger virksomheder til at ændre enheder hvert 1.-2. år (50% af de adspurgte) eller hvert 3.-4. år (46 %).

Omvendt fortæller 58 procent af de adspurgte at de med glæde ville genbruge og genindføre mobile enheder, hvis bare de var lette at rekonfigurere af slutbrugerne.

De it-ansvarliges muligheder

– Selvom der er et klart ønske om at gøre mere, så er de it-ansvarliges muligheder begrænsede på grund af de evigt foranderlige forretningskrav, og det til trods for, at de meget gerne vil arbejde for en mere helhedsorienteret tilgang til både indkøbs- og brugsstrategi vedrørende mobile enheder, siger Stefan Lindau, som er nordisk chef for Panasonic Toughbook.

– Den nyeste generation af vores Toughbook computer kan imidlertid let omkonfigureres til forskellige anvendelser flere gange i løbet af dens levetid. Denne form for design og teknologi gør det derfor muligt for virksomheder at håndtere hurtigt skiftende krav og bidrage til en mere bæredygtig strategi for mobil computing.

Panasonic Toughbook 55

Et eksempel på en omstillingsegnet computer er Panasonics semi-robuste Toughbook 55 notebook til mobil computing. Her kan brugerne tilpasse deres enhed til forskellige opgaver, mens de er i marken. De kan eksempelvis booste grafikfunktioner, tilføje en chipkortlæser og tilføje ekstra lagerplads. Man kan også isætte et DVD- eller Blu-Ray-drev med en simpel låsemekanisme via Toughbook Universal Bay. Derudover kan man via et udvidelsesslot integrere en fingeraftrykslæser, RFID eller almindelig chipkortlæser, eller tilføje et ekstra batteri.

Alle disse udvidelser af Toughbook 55 kan udføres i marken og man kan dermed forlænge produktets livscyklus.

Gå tilbage


Panasonic har fået lavet en markedsundersøgelse som viser, at virksomhederne meget gerne vil investere i bærbare enheder, der løbende kan udbygges med nye funktioner i takt med at behovene opstår. Panasonic forventer derfor en stor markedsinteresse for den nye Toughbook 55 computer.
Klik for større billede

Fakta om Panasonic

Panasonic Corporation er et globalt selskab, som udvikler teknologier og løsninger til en lang række forskellige anvendelsesformål inden for forbrugerelektronik, boliger, bilindustrien og B2B-sektorer.

Selskabet fejrede sit 100-års jubilæum i 2018 og driver i dag 528 datterselskaber og 72 associerede virksomheder over hele verden. Den rapporterede nettoomsætning er på 61,9 mia euro for året, der sluttede den 31. marts 2020.

Virksomheden har forpligtet sig til at skabe ny værdi gennem samarbejdsinnovation og bruger sine teknologier til at skabe et bedre liv og en bedre verden for kunderne.


> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+