Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Underoverskrift:
Juni 2019
Vi streamer
nyheder som aldrig før
Her tre uger inde i valgkampen streamer vi danskere nyheder og aktualitet på de digitale medier som aldrig før. Også de digitale valg-tilbud er populære – på både drtv.dk og tv2.dk.

I valgets første tre uger har DR kunnet konstatere, at tidsforbruget på de faste nyheds- og aktualitetsformater – dvs. TV-Avisen, Deadline, Debatten, Aftenshowet og Ultra Nyt – er steget med 63 procent.

Tæller man dedikerede valgprogrammer som for eksempel "Mød partierne" med i ligningen, så bruges der mere end dobbelt så meget tid på nyheder som før valget. For eksempel er partilederrunden blevet set af 166.000 på DRTV.

– Valgene cementerer DRTVs position som et streamingtilbud, der har nyheder og aktualitetsindhold som centrale elementer, siger Michael Arreboe, der er digital chef i DR Medier.

Danskerne tester løs digitalt

Også andre digitale tilbud er populære i denne valgkamp.

DRs kandidattest til Europa-Parlamentsvalget er således taget over 1,4 millioner gange – det er dobbelt så mange som ved det seneste EP-valg. Ikke mindst tog mange danskere testen lige op til valget sidste søndag, før de skulle sætte deres kryds. Og folketingsvalg-testen er nu taget 1,3 millioner gange. Dermed er testen allerede en uge før valget taget mere end ved folketingsvalget i 2015.

P1 har som noget nyt lanceret podcastserien "Partierne i Slotsholmen" med præsentation af alle de opstillingsparate partier. Den er blevet streamet og downloadet 68.940 gange.

Den unge aldersgruppe

Den digitale valgdækning har også tiltrukket mange yngre brugere. Antallet af unge mellem 15 og 31 år, der læser om valget på dr.dk, er således tredoblet i forhold til hvor mange der normalt følger politik.

Den unge målgruppe har også brugt de mere humoristiske tilbud under valget. Videoen "Det store isvalg" fra P3 Satire har nu rundet 1,8 millioner visninger på Facebook og 265.000 visninger på YouTube. Det er høje tal for valg-dækning på disse kanaler.

TV 2s kandidattest

Også TV 2 kommer bredt ud med valginfo på digitale medier som tv2.dk og via apps. Programudbuddet har både omfattet nyheder, perspektiv og baggrund for valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet.

Også TV 2 har lavet en kandidattest, her i samarbejde med TV 2 Regionerne. Allerede den 27. maj havde mere end én million danskere taget Kandidattesten på TV2.DK, på TV 2 Regionernes hjemmesider og i TV 2s app. Det er flere gennemførte tests end under hele valget i 2015.

Gå tilbage


DRs valgdækning bliver fulgt flittigt, og der bliver streamet som aldrig før. Billedet er fra DRs valgcenter i søndags ved EP-valget (foto Bjarne Bergius Hermansen).
Klik for større billede

Tidsforbruget på DRTV Nyheder er steget med over 50 procent under valgkampen. Og når man tæller valgprogrammerne med, så er der tale om mere end en fordobling.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+