Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Photokina version 2.0
Maj 2018
Fotobranchen er
under hårdt pres
Til efteråret er det slut med Photokina hvert andet år i september. Fra og med næste forår bliver fotomessen nemlig en årligt tilbagevendende begivenhed i forsøget på at fastholde rollen som en central spiller i det, der med et moderne ord hedder imaging industrien.


Henrik Malmgreen

Det er ikke nogen hemmelighed, at den professionelle fotobranche er hårdt presset af den øvrige elektronikindustri. Konverteringen fra analogt til digitalt foto har bragt en mængde nye aktører på banen, og det traditionelle kamera er godt og grundigt trængt op i en krog af den moderne smartphone, der jo tager glimrende billeder.

På Photokina udstillingens nyligt afholdte pressemøde understregede formanden for den tyske brancheforening, Rainer Führes imidlertid, at smartphonemarkedet ingenlunde er ved fuldstændigt at fortære kameramarkedet: – Det er et dynamisk marked, der blot fortsætter med at blive endnu mere dynamisk. Det faktum afspejler sig i Photokina messen, hvor man vil kunne møde både de store, kendte brands og nye spillere, der er små, men agile og i sidste ende også påvirker det professionelle segment på en række områder.

Det bliver kort men intenst

Den tid er også for længst slut, hvor kamerafabrikkerne gemte store produktlanceringer til Photokina. Nu løser folk billet til udstillingen for at opleve tendenser, deltage i en event og ikke mindst netværke. Det bliver der så lidt kortere tid til fremover, idet Photokina er skåret ned fra 6 til blot 4 dage. Væk er også søndagen som messedag, men til gengæld vil der være længe åbent om fredagen. På trods af, at 2 dage er skåret væk, regner arrangørerne dog ikke med, at det vil gå ud over besøgstallet.

I en hel del år har der været et fast spørgsmål på pressekonferencen op til Photokina: Hvornår vil messeledelsen forlade 2-års intervallet og afholde Photokina hvert år?

Gennem årene har svarene været mangfoldige, men et af argumenterne for at fastholde 2 år mellem hver messe har været, at dette interval passede nogenlunde med cyklus mellem vigtige lanceringer, samt at man ikke ønskede at drive rovdrift på udstillerne.

Men nu går udviklingen så stærkt, ligesom anvendelsen af billeder – imaging som det hedder på moderne sprog – sker i så mange forskelligartede sammenhænge, at der ikke længere er nogen vej uden om. Som vi tidligere har skrevet i AVM's nyhedsbrev, er det derfor besluttet, at Photokina fra og med 2019 skal afvikles hvert år. Desuden flyttes messen fra slutningen af september til begyndelsen af maj.

En naturlig udvikling

Man kunne have formodet, at ændringen ville ske fra 2020 således, at der ville være halvandet år til at skifte kadence, men udstillerne regner ikke med, at det faktum, at der kun vil være et halvt år mellem efterårsmessen her i 2018 og forårsmessen i 2019, vil give nogen problemer. Således fortalte direktøren for Kölnmesse, Katharina Hamma på årets pressekonference, at cirka halvdelen af standpladsen til den nye forårsbegivenhed allerede ér solgt.

– At gå over til at afholde Photokina hvert år er en helt naturlig konsekvens af den hastige teknologiske udvikling, samt anvendelsen af billedteknologi i mange nye sammenhænge. Når vi har valgt at flytte fra efterår til forår, hænger det sammen med, at vi tidsmæssigt gerne vil separere Photokina fra messer som IFA, der er en konsummesse, og IBC, som fokuserer på det levende billedmedie, der ligeledes bliver en stadig større bestanddel af Photokina, sagde Katharina Hamma.

Et dynamisk marked

Photokina 2018 afholdes i Køln fra onsdag den 26. september til og med lørdag den 29. september, og arrangørerne forventer udsolgt til sidste messekvadratmeter. Canon, Nikon, Sony, Sony, Olympus og Panasonic har naturligvis reserveret, og det samme har Zeiss, Leica samt Fujifilm. På objektivsiden kan man blandt andre møde Sigma og Tamron, mens Profoto er med på tilbehørssiden, og Epson er med på printsiden.

Photokina vil fastholde det professionelle fokus, men vil også forholde sig til begreber såsom Smart Imaging og Imaging of Things, for at dække hele imaging branchen.

Parløb med B2B messe

DJI er naturligvis repræsentant for droneindustrien, og med på udstillerlisten er interessant nok også Arri, som ellers mest gør sig i messer til det professionelle filmproduktions- og broadcastsegment, nemlig NAB i Las Vegas og IBC i Amsterdam. Men som tidligere nævnt sniger de levende billeder sig altså i stadig højere grad ind på Photokina.

Det samme gør teknologier som Virtual Reality, Augmented Reality og 360 graders fotografering, ligesom kunstig intelligens og mange nye billedtjenester i skyen ser dagens lys. Alt dette sætter man fokus på under den separate B2B konference Digility, som så dagens lys i 2016 og allerede året efter havde 65 udstillere med mere end 1.400 besøgende. Nu afvikles Digility så igen, men sammen med Photokina. Og med skiftet til årlige messer, har et nyt, fast makkerpar således set dagens lys.

Yderligere information på www.photokina.com.

Gå tilbage


Photokina i Køln er verdens største udstilling for imaging-produkter og -teknologier. Den første Photokina blev holdt i 1950, og siden 1966 har der været Photokina hvert andet år i september. Men fra 2019 bliver det en årlig begivenhed i maj måned, for billedindustrierne er under hastig udvikling...
Klik for større billede

Formand for bestyrelsen i den tyske brancheforening, Rainer Führes, konstaterede på pressekonferencen op til Photokina 2018, at nye tiltag var nødvendige, hvis messen fremadrettet ikke blot skulle betragtes som en nichebegivenhed (foto Henrik Malmgreen).
Klik for større billede

Kölnmessens kommunikationschef Judith Mader var moderator i en dialog mellem messens direktør, Katharina Hamma, og Rainer Führes, der er formand for bestyrelsen i den tyske brancheforening (foto Henrik Malmgreen).
Klik for større billede

Fakta om Photokina

  • Photokina er en international handelsmesse, som afholdes i Køln, og som dækker foto- og imaging-industrierne. Det er verdens største af sin art.
  • Den første Photokina messe blev arrangeret i 1950, og siden 1966 har den været afholdt hvert andet år i september i Kølns messecenter. Den næste Photokina messe foregår 26. til 29. september.
  • Fra 2019 bliver Photokina en årlig udstilling i maj måned.
  • I 2016 afholdt man den første Digility konference, som beskæftiger sig med Virtual Reality, Augmented Reality og 360 graders fotografering, samt kunstig intelligens og de mange nye billedtjenester i skyen. Fra og med i år er denne konference en fast del af Photokina.


  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+

    sojle.php