Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Seervaner
December 2017
Vi ser det samme – men
på forskellige tidspunkter
Stadig færre tv-programmer har over en million seere. Det store fællesskab viger pladsen for de små, fremgår det af en undersøgelse i publikationen "Medieudviklingen 2017".

Der var engang hvor gaderne "lå øde hen", når fjernsynet sendte sidste afsnit af en stor dramaserie, finalen i "Kvit eller dobbelt" eller "TV i teltet" med Linie 3.

Sådan er det ikke længere. Men vi ser stadig det samme, bare ikke samtidigt. Det er én af konklusionerne i den spørgeskema-undersøgelse, med deltagelse af 1000 danskere, som DR Medieforskning udgiver i slutningen af januar i publikationen "Medieudviklingen 2017". En anden konklusion er, at danskernes medieforbrug bliver spredt ud over flere og flere platforme.

TV-sening i 90'erne

– I 1990'erne brugte vi danskere omkring 70 procent af vores fjernsynstid på hovedkanalerne DR1 og TV 2. Det betød, at programmer som "Beverly Hills 90210", "Lykkehjulet" og TV-Avisen rutinemæssigt rundede en million seere. Op gennem 00'erne begyndte det at knopskyde med nye kanaler på det danske tv-marked, og siden da har et stigende forbrug af streamingtjenester og andre digitale tilbud gjort indhug i forbruget af traditionelt tv, siger medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Uffe Høy Svenningsen, der står bag undersøgelsen.

Ændringerne ses tydeligt i antallet af programmer med over en million seere. I starten af 1990'erne var der hvert år omkring 1000 programmer med syv-cifrede seertal, men i 2017 var det faldet til godt 100. Denne gruppe omfattede udsendelser som "X Factor", "Vild med dans", drama som "Arvingerne" og "Badehotellet", Melodi Grand Prix og håndbold- og fodboldkampe med dansk deltagelse.

"Game of Thrones" fylder meget

Hvor ældre danskere i høj grad følger programmer med en solid forankring i tv-stationernes sendeplaner – for eksempel TV-Avisen, TV 2 Nyhederne, "Badehotellet", "Matador", "Hammerslag" og "Historien om Danmark" – er billedet mere sammensat hos de unge. Her har serien "Game of Thrones" været det største fælles samtaleemne i 2017, efterfulgt af "Den Store Bagedyst", "X Factor" og "Skam". Men de unge ser også nyhedsflagskibene fra DR og TV 2, og det sker hovedsageligt via traditionelt tv.

– Programmer som "X Factor", "Den Store Bagedyst" og "Melodi Grand Prix" har fyldt meget i den offentlige debat, og det er derfor næsten et must at have set med, når de sendes. Tænk blot på den virak der opstod på grund af Annette Heicks krøller i forbindelse "Melodi Grand Prix", og da Gunnar blev smidt ud af "Den Store Bagedyst". Behovet for at opleve sammen, på samme tid, er der altså stadigvæk, konkluderer de to DR-medieforskere.

Gå tilbage


Programmerne i den tredje sæson af dramaserien "Arvingerne" var blandt de relativt få, som kunne samle over en million seere i 2017 (foto Per Arnesen).
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+

sojle.php