Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Filmformidling
Juli 2017
Gys i børnehaven
Bevæbnet med iPads, farverige monstre og en god portion legelyst går børnene i en børnehave nær Svendborg i krig med filmmediet. De 4-6-årige og deres pædagoger er prøvekaniner for et nyt kreativt forløb om filmoplevelser og digital dannelse.

Flokken på omkring 20 børn er rykket ind på det runde, gråblå tæppe og sidder med front mod lærredet. Persiennerne er rullet ned, lyset dæmpet.

"Er I klar?" spørger pædagogen Anja.

"Jaa," klinger det i kor fra tæppet.

Så lyder den inviterende intromusik til Siri Melchiors animationsfilm om pigen Rita og hendes ven Krokodille, der skal på campingtur i skoven. Børnenes øjne er klistret til lærredet. Der falder fnis og et par beroligende "det er bare en ugle", da uhyggen spidser til.

Den røde tråd

Vi er i Hesselager Børnehus nær Svendborg, og denne onsdag i juni skal en gruppe af børnehavens ældste børn og deres pædagoger afprøve et filmpædagogisk pilotprojekt, der skal bringe filmoplevelser og medieforståelse ind i de danske børnehavers stuer. Projektet er udviklet af Det Danske Filminstitut og Kulturregion Fyn.

Børnene skal se en kortfilm, så skal de tale om den, og dernæst skal de udføre aktiviteter, der knytter sig til filmens tema. Ved hjælp af en iPad-app, der er rygraden i forsøgsprojektet, kan de finde film og pædagogiske aktiviteter samlet under et. Tanken er, at den digitale platform skal hjælpe dem til at skabe en rød tråd gennem forløbet – sådan som dagens program allerede er skudt i gang med filmen "Rita og Krokodille" og temaet "gys".

Så skal der laves film!

Nu er det tid til næste aktivitet med afsæt i dagens tema, "gys". Børnene skal lave en flyttefilm med monstre.

"Hvor skal jeres monstre bo? Skal de gå rundt i en skov, eller i en stor by?" spørger Anja. To og to sætter hun børnene i gang med at tegne en baggrund til deres film.

Forskningsprojekt

Steen Søndergaard deltager i testforløbet som forsker med forstand på børns brug af digitale medier.

– Helt grundlæggende kan arbejdet med film lære børnene at sondre mellem fiktion og virkelighed. Børn er jo garvede mediebrugere, allerede fra de er helt små. Derfor er det vigtigt, at de får en indsigt i mediets virkemidler. Og det gør de dels ved at se og forholde sig til film, dels ved selv at få fingrene i mediet.

– Hvis vi vil have børn til at udvikle deres tænkning, skal vi sørge for, at de ikke bare æder alt som underholdning. De skal undres. De skal støttes i at være kreative og skabende, så de bliver mere end bare passive forbrugere. Det er den dannelsesproces, vi så småt starter her i børnehaven, slutter Steen Søndergaard.

Kilde: Annemarie Hørsman/DFI

Yderligere information på www.dfi.dk.

Gå tilbage


Børnene i Hesselager Børnehus leger med flyttefilm og gysertema, alt sammen for at afprøve nye måder at arbejde med film på i børnehaven. Foto: DFI
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies