Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Fremtidens broadcastformater
April 2017
HDR er vigtigere
end UltraHD
Onsdag den 29. marts holdt Klaus Weber fra Grass Valley et velbesøgt seminar om fremtidens broadcastformater. Hans hovedbudskab var, at High Dynamic Range er vigtigere end UltraHD opløsning.


Finn Nesgaard

Seminaret var en succes.

Alene deltagerantallet var så stort, at Danmon Group, der stod bag arrangementet, måtte opgive at holde det i egne lokaler på Nybrovej, og i stedet flyttede det til Sølyst i Klampenborg – med udsigt til Øresund. Eksklusivt!

Men det vigtigste er naturligvis indholdet. Og jeg er sikker på, at vi alle tog hjem klogere, end da vi kom. Men nok også mere usikre på, hvad fremtiden vil bringe, og hvor hurtigt udviklingen vil gå...

Dynamikområde og farverum

Foredragsholderen på seminaret var Grass Valleys tyske produkttekniske marketingchef Klaus Weber, og hans hovedbudskab var, at større dynamikområde og øget farverum vil have større betydning for TV-seerne i de kommende år end en 4K/UltraHD-opløsning på 3840 x 2160 pixels. Selv med næste generation af store TV-skærme på 65 tommer eller højere vil man nemlig – i den normale betragtningsafstand på 3-4 meter – ikke opleve en kvalitetsforbedring.

Af samme grund kommer Grass Valleys nye LDX-kameraer i tre forskellige varianter:

GV LDX 86N kan det hele: UltraHD-opløsning, High Dynamic Range og højere billedfrekvens. Det sidste er helt afgørende for skarpheden, når der er hurtig bevægelse i billedet, f.eks. i forbindelse med sportskampe.

GV LDX 82 er kameraet der har alle fordelene, bortset fra UltraHD – i erkendelse af at den høje opløsning kun vil have minimal betydning ude i de små hjem.

Og så er der mellemmodellen, GV LDX 86, der optager i HD, men som kan opskalere billedsignalet til UltraHD. Dette vil i en del tilfælde være en fordel, fordi sensoren med den lave opløsning har dobbelt så stor lysfølsomhed, og fordi opskaleringen i kameraet er af ekstremt høj kvalitet.

Helt nyt workflow

Klaus Weber var også den første til at erkende, at overgangen til de nye formater vil medføre en voldsom opskalering af hele produktionskæden.

Overgangen til HDR er dog til at overse, for det klares med et skift fra 8 bit til 10 bit opløsning af de tre farvekomponenter. Det giver et båndbreddeplus på 25%.

Helt anderledes dramatisk er overgangen fra det i dag gængse 720/25p produktionsworkflow til 2160/50p, for her vil den ukomprimerede båndbredde stige fra 1,5 Gbit/sek til 12 Gbit/sek – altså en ottedobling!

Det er med andre ord en opskalering, der ikke kan klares indenfor de bestående SDI-workflows. Alt skal skiftes, og i den forbindelse vil man sandsynligvis vælge at gå over til IP-baserede workflows, fordi de vi vil være mere fleksible og give mulighed for en mere effektiv udnyttelse af den samlede båndbredde, som man har til rådighed – i OB-vogne, produktionshuse og på TV-stationer.

En tilsvarende dramatisk forandring vil naturligvis være nødvendig i den sidste del af transmissionsvejen ud til seernes TV-apparater, computere og smartphones. Og så skal forbrugerne jo investere i nyt modtageudstyr. Men det er de allerede i fuld gang med, så det bliver næppe det store problem.

Er det besværet værd?

Tilbage er så spørgsmålet: Er det overhovedet besværet værd? Eller sagt på en anden måde: Hvor mange vil egentlig opleve kvalitetsforbedringen?

Ja, i den almindelige dagligstue med lyse vægge og hyggebelysning får man i hvert fald ikke megen glæde af et forbedret sortniveau, og det er i øvrigt kun med de nye OLED-skærme, at man får skyggeområder af virkelig flot kvalitet.

Men Klaus Weber tror naturligvis på udviklingen. Dels fordi forbrugerne regner med at højere tal giver bedre billedoplevelser, og de derfor er tilbøjelige til at vælge UltraHD/HDR-TV. Men der er faktisk også en del transmissionsopgaver, som ikke kan klares i tilfredsstillende kvalitet med de nuværende produktionsformer. Det gælder f.eks. fodboldtransmissioner hvor en del af banen ligger i sol mens den anden del ligger i skygge. Her vil billedsignalet fra de nye HDR-kameraer kunne bearbejdes til et langt bedre slutresultat.

Fremtiden vil derfor både byde på HDR og UltraHD – plus 4K, 8K og 16K!


Gå tilbage


Klaus Weber fra Grass Valley holdt et velbesøgt seminar på Sølyst i Klampenborg om fremtidens broadcastformater.
Klik for større billede

Der kræves et langt højere dynamikområde for at få ordentlige billeder fra f.eks. en fodboldkamp, hvor en del af banen ligger i skygge, mens resten er badet i sol. Derfor har TV-stationerne brug for HDR – High Dynamic Range.
Klik for større billede

Grass Valleys nye studiekameraer fås i forskellige varianter, så TV-stationer og produktionshuse kan til- eller fravælge UltraHD 3040 x 2160. Der er også mulighed for senere at opgradere det valgte kamera til en højere variant.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies