![]() |
||||
Om mennesker, medier, kreativitet og teknik i AV-branchen
1982 - 2021 |
||||
|
Gå tilbage |
Mediestrategi | Februar 2011 |
Bladudgiver får eget TV-program |
||
En række trykte medier er for længst gået i gang med distribution af information i form af levende billeder – typisk som web-TV. Digitale Medier i Helsingør får som det første magasinforlag i Danmark nu sit eget broadcastede TV-program.
Magasinforlaget Digitale Mediers TV-program har fået titlen "Digital", og det bliver en fast tilbagevendende begivenhed på Kanal København og Kanal Hovedstaden. Hvert program sendes fire gange på Kanal København – første gang den 17. februar. Desuden sendes det to gange på Kanal Hovedstaden – første gang den 26. februar. Den ene af disse sendinger sker i øvrigt landsdækkende i samarbejde med de otte lokale regionalstationer. Digitale Medier står for websitet digital.dk, magasinet Digital Foto & Print samt det nye magasin Digital Business, der i det tidlige forår vil være på vej ud til læserne i sin første udgave. – Jeg har arbejdet med web-TV gennem nogle år og har lavet indslag til nettet både i form af interviews og reportager, siger chefredaktør Henrik Malmgreen fra Digitale Medier. – Men jeg har længe haft lyst til at lave egentlige studieproduktioner, hvor jeg kan invitere gæster i studiet for at gå mere i dybden med udvalgte emner. – I den anledning kom jeg i kontakt med salgsdirektør Ole Baath hos Mediehuset København, der råder over de nødvendige studiefaciliteter. Og da det viste sig, at man her gik med tanker om at lancere et IT-program, var der ikke langt til handling, så vi etablerede et samarbejde. Mediehuset København producerer og afvikler i forvejen en række af de programmer, der sendes på såvel Kanal København som Kanal Hovedstaden og man har således det nødvendige tekniske set-up. Men det er Henrik Malmgreen der har ansvaret for programmets redaktionelle indhold og han fungerer også som vært. – TV-program, magasiner og website skal naturligvis supplere og understøtte hinanden så vi udnytter de respektive distributionsplatformes stærke sider, siger Henrik Malmgreen. – Nettet til nyheder, magasinerne til uddybende artikler og TV-programmet til dialog med informationsteknologiens aktører. Ud over at blive det første broadcastede TV-program, der er initieret af en magasinudgiver, bliver "Digital" det første dedikerede IT-program i den danske sendeflade, hvor man ikke bare beskæftiger sig med gadgets, men anskuer informationsteknologien i et bredt perspektiv. Programmet vil således beskæftige sig med emner lige fra cloud computing til smart phones, som Henrik Malmgreen udtrykker det. Det første program kommer bl.a. til at handle om verdens største messe for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas, der fandt sted i starten af januar. 3D var her et af de helt store emner, og Henrik Malmgreen vil derfor have gæster i studiet til en snak om, hvor 3D som teknologi er lige nu, i hvilken retning den vil bevæge sig hen og ikke mindst, hvor hurtigt det kommer til at ske. Der er planlagt fire udgaver af TV-programmet "Digital" i forårssæsonen og fire i efterårssæsonen. |
![]() Når chefredaktør Henrik Malmgreen går i luften på Kanal København og Kanal Hovedstaden med programmet "Digital", er det første gang at en dansk bladudgiver har sit egen programserie på landsdækkende TV. Til højre ses salgsdirektør Ole Baath fra Mediehuset København.
![]() |